Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille86
Idag så va de roliga över skulle hem från jobbet när kopplingen gick i botten ca 100 meter från hemmet. finns inget motstånd i kopplingen och de kommer olja mellan motor och växellåda. har en kompis som skurvar i bilar som ska hjälpa mig med att byta. vet att volvo ska ha 11 tusen för att byta koppling urtrampningslager så de känns ju inte så roligt. Men nu när man ska fixa alla delar som behövs va är de då man ska ha???. koppling urtampningslager bakbox nåt mer man ska ha??. sen undrar jag om nån har byt koppling nån gång förut och kan komma med nå bra tips på hur man ska gå till väga för att ta lös låda från motor osv. Tyckr de är skit att urtampningslagret är slut efter 12 tusen mil man börjar ju fundera va man har för bil :P
Inget som är vanligt... hur långt har den gått?
Lager och cylinder är hopbyggda till en enhet, så det är bara att byta. Det är väl cylindern som är kass om det läcker. Det kan mycket väl räcka så, resten är bara "när lådan ändå är nere"
Jag skulle tro att du har en självjusterande tryckplatta, och då krävs det lite specialverktyg till den om du ska byta koppling.
Jo jag hade tänkt få koppling byt oxå när de ändå är nere som du säger. Ja bilen har gått 12 tusen mil de är ju ändå inte så långt. Jo jag har hört att man måste ha ett special verktyg till kopplingen, några tips hur man ska göra för att få växellåda från motor måste man lös med hela motorn eller ???
hej
jag har bytt koppling själv det är lite pill men det går bra, finns ett verktyg att köpa på volvo som underlättar arbetet, så att du kan frigöra lamellerna, o centrera, kostar ca 1300kr men d är d värt. sen är d bra att vara två. det som är knussligt är att man måste lossa på skruven som sitter på styraxeln den kan man få borra bort, brukar erjat fast. fick borra ur min.
annars är d bara o läsa i Hyanes boken där står det lite bra info.
lycka till
Okej ja jag har funderat på att köpa en haynes bok till bilen. Men jag hörde även med en verkstad i idag dom skulle ha 7500kr för att byta koppling urtrampningslager och vevaxel tätning. tycker de är ett ganska bra pris eller va tycker ni ??

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]