Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Angående Vista vs XP så har jag faktiskt testat på några bärbara :)
På dom tre jag testat bägge operativen har jag haft längre batteritid med XP på alla tre, visserligen bara en skillnad på mellan 15-30 minuter, men det är ju värdefulla minuter på en bärbar.

På min egen (Asus, Celeron processor, 2Gb ram) så skiljde det ungefär 20 minuter, med vista höll den ca 1h40m, vid omformatering till XP och utan att ändra nån inställning höll den 1h50m, efter ändring av lite inställningar håller den nu 2h.
Med vista fick jag aldrig bättre batteritid oavsett hur mycket inställningar jag ändrade (inte om man fortfarande ville kunna använda datorn), med Vista blev datorn märkbart slö när man körde på batteri, med XP är den mycket piggare.
Men det är min erfarenhet, och det är på billigare bärbara i 5000kr klassen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej. Nu har jag köpt dator. :) Blev Packard Bell.

Bild
Sibas hemsida skrev:Processor: Intel Dual Core T3000 (1,8 GHz)
Minne: 3 GB (DDR2)
Hårddisk: 320 GB (SATA)
Optisk enhet: DVD-brännare
Grafik: Intel 4500M upp till 765MB minne
Skärm: 15,4" WXGA Glare (1280x800)
Nätverk: WLAN-n, LAN
Övrigt: 4i1 minneskortsläsare, Numeriskt tangentbord, VGA, 3xUSB
6-cells batteri
Operativ: Microsoft Windows Vista Home Basic
Är nöjd än så länge.
Började dock lite jobbigt när jag kopplade till det mobila bredbandet. Först hände det ingenting förutom det där ljudet man får när man kopplar in något i en USB-port. Försökte gå in på enheten via "Den här datorn" för att installera programmet som finns på den. Men ikke. "Diskstrukturen är skadad och kan inte läsas" stod det. :(
Försökte flera gånger med att starta om datorn osv men fick det inte till att fungera.

Kopplade sedan upp mig med modemet på en dator med XP hemma vilket fungerade utan problem. Sökte lite på nätet och kom fram till att man kan kunde programera om enheten med ett nytt program. Laddade hem detta program och gjorde enl instruktionerna. Testade på XP-datorn vilket funkade fint.
Jaha nu ska det väl funka på min dator med Vista också tänkte jag. Kopplade in modemet, men precis samma sak. :|
Var nu riktigt trött på detta krångel och hade nästan gett upp och tänkte att det är väl bara att köpa ett nytt modem.
Utan att ha för stora förhoppningar kopplade jag in modemet i XP-datorn igen och gick in på enheten och kopierade programmet som fanns på den till ett USB-minne. La över det på min dator och installerade det där. Kopplade in modemet och startade programmet...... :-O) :P ! Jäklar i mig det fungerade!

Dock är det fortfarande så att om man försöker gå in på enheten så står det "Diskstrukturen är skadad och kan inte läsas". Men så länge jag kommer ut på nätet är jag nöjd. Jag antar att detta beror på att den inte är anpassad för Vista.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag funderar också på en bärbar dator till att surfa med(på jagrullar :wink: ), kanske man skulle investera i en sådan :P
Användarvisningsbild
av Tomas88
De var inte länge man skulle ha denna datorn. :)

Har börjat en ny utbildning nu där vi fått (låna) datorer som tydligen skall vara värda 18 000 kr /st.
I alla fall så är det lite onödigt att ha två datorer så nu har morsan köpt "den gamla" för 4000:- Visst jag förlorar 1000 spänn på den men jag har ju ändå ingen större användning för den så det är lika bra.

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]