micke011 skrev:Jag tror inte heller att man som säljare är bunden till offerten utan först när man har ett skriftligt avtal kan man som kund hävda ingånget avtal.
En offert är INTE ett ingånget avtal, ett avtal ser ut enligt följande:
Ett verksamt företag ingår i stort sett dagligen avtal med andra parter, vilka både kan vara privatpersoner eller andra företag. Avtal kan vara både muntliga och skriftliga. Ett muntligt träffat avtal är lika giltigt som ett skriftligt. Vid en eventuell tvist är det dock mycket svårt att bevisa vad som sagts muntligen, gör därför till vana att alltid träffa skriftliga avtal.
Avtalslagen innehåller de grundläggande lagregler som gäller då ett avtal kommer till och hur det blir giltigt. Avtalslagen är dock till stor del dispositiv, vilket innebär att den bara gäller om parterna inte avtalat något annat.
Hur ett avtal blir till
I avtalslagen beskrivs de grundkrav på hur ett avtal sluts mellan två parter.
anbud + accept = avtal
Detta är den enklaste formen av avtal. Någon lämnar ett anbud (offert, erbjudan- de) till en annan part. Vederbörande accepterar detta anbud och ett avtal har träffats.
Ta följande exempel:
Anderssons Möbler AB har efter en förfrågan från IT Special AB lämnat ett anbud (offert, erbjudande) på konferensutrustning till IT Special på totalt 25 000 kronor. Anbudet är giltigt i 30 dagar.
Om IT Special AB accepterar erbjudandet inom 30 dagar har IT Special AB lämnat en accept, vilket innebär att parterna träffat ett bindande avtal.
Acceptfristen
Acceptfrist (betänketid) är den tid som går från det att Anderssons Möbler lämnat anbudet till det att IT Special senast måste ha lämnat besked om de vill acceptera anbudet. I detta fallet har IT Special fått en acceptfrist på 30 dagar.
Det säljande företaget bestämmer själv hur lång acceptfristen ska vara.
Under denna tid är det säljande företaget bunden av sitt anbud.
Om den säljande parten inte angivit hur lång acceptfristen ska vara gäller följande:
Vid muntligt avtal
Om parterna träffats eller talat med varandra per telefon ska accept läm- nas omedelbart om inte annat överenskommits.
Vid skriftligt avtal
Om parterna skriftlig träffat en överenskommelse gäller avtalslagens regel om en s.k. legal acceptfrist som består av tre delar:
- Tiden för anbudets befordran från säljande till köpande part.
- En skälig betänketid för den part som ska köpa.
- Tiden för att befordra svaret från köpande till säljande part.
När det gäller "Tiden för anbudets befordran från säljande till köpande part" och "Tiden för att befordra svaret från köpande till säljande part" är de relaterade till varandra. Om den säljande parten skickar anbudet med brev förväntas den köpande parten svara på samma sätt. Då det gäller "skälig betänketid" är den beroende på anbudets komplexitet, vilket innebär att enklare anbud har en kortare acceptfrist medan komplexa anbud har en längre acceptfrist.
För sent lämnat svar
Om det köpande företaget accepterar erbjudandet efter det att acceptfristen gått ut, är inte det säljande företaget längre bunden av sitt anbud.
Ren accept
Om kunden accepterar erbjudandet inom den utsatta tiden, utan att vilja ändra på något, kallas det en ren accept.
Oren accept
Det normala i ett affärsutbyte mellan parter är att kunden vill pruta på priset eller förhandla om innehållet i det lämnade erbjudandet (offerten, anbudet).
Om kunden accepterar erbjudandet men med en förändring eller ett tillägg ses det som ett avslag men förenat med ett nytt anbud. Nu är det dock kunden som är avsändare och det är det säljande företaget som ska tacka ja eller nej.
Om det säljande företaget accepterar de förändringar som kunden föreslagit är det lämpligt att skriva om det ursprungliga erbjudandet med ändringarna och med allt annat i övrigt oförändrat. Denna offert som nu är justerad enligt kundens önskemål skickas tillbaka.
I verkligheten kan denna trafik med erbjudanden och orena accepter pågå ett tag innan ett avtal träffas. Vid större affärer brukar förhandlingar mellan parterna genomföras.
Fel i anbud
Tyvärr händer det ibland att det blir en felskrivning i erbjudandet (offerten). Om det säljande företaget skrivit 500 kr per styck och det skulle ha varit 5000 kr per styck så gäller inte offerten, under förutsättning att köparen borde insett att det var en felskrivning. Det är dock upp till det säljande företaget som offertlämnare att bevisa detta.
Om det säljande företaget upptäcker ett fel efter det att offerten är skickad har företaget möjlighet att återta erbjudandet om det hinner meddela kunden senast i samband med att han får offerten. (Genom att t.ex. skicka ett fax)
Ogiltiga avtal
Vid vissa tillfällen kan ett avtal ogiltigförklaras om det finns brister i avtalsförut- sättningarna eller att det finns omständigheter vid avtalets ingående som påverkat avtalet. Omständigheter som kan påverka avtalets giltighet:
Bedrägeri, d.v.s. svikligt förledande
Bristande form
Bristande rättshandlingsförmåga
Förklaringsmisstag, d.v.s. felskrivning och liknande
Förfalskning
Oskäligt mot någon part, kan då jämkas
Psykisk störning
Råntvång
Utpressning
Ej bindande avtal
Reklamutskick, annonser, kataloger och liknande material är inte att betrakta som ett anbud. De olika villkoren anses bestämmas först då kunden och säljaren träffas i t.ex. en butik och där kommer överens. Ett av villkoren kan till exempel vara priset.
En butik som av misstag skriver ett felaktigt pris i en annons är inte bunden att sälja varan till detta pris. Annonsen ska i stället ses som en uppmaning, från butiken till kunderna, att lämna ett anbud om att köpa varan.
Volvo XC60 -25 T6 AWD Laddhybrid, Plus, HUD, HarmanKardon, 360 P-kamera, Akustikrutor, Drag, Dark
Tidigare:
Volvo XC60 -16 D4, Aut., Sum Bus. PRO, Driv.Supp pkt, Last pkt, VOC värme pkt, PS+sub
Volvo V70 II -10 2.4D, Aut., Sum, Driv.Supp pkt, Herrg. pkt, Teknik pkt, RTI
Volvo V70 N -04 D5, Aut., Business++, RTI
Vovlo V70 -99 GLT, Aut, Greyline