Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Då har man snart kört sina 1000 mil efter första servicen på bilen ska nog passa på att byta kamrem.

Lite frågor om svårighet.
1. Bromsklossbyte hur svårt är det för en nybörjare skala 1-10 1 Klarar det INTE 5 Ta hjälp av någon 10 Bara du tar det lungt så.
2. Hur svårt är Kamremsbyte för en nybörjare skala 1-10 1 Klarar det INTE 5 Ta hjälp av någon 10 Bara du tar det lungt så.
Byta klossar och motionera bromsar är ganska enkla saker bara du är noga.
Kamrem kan vara lite lurigare om du inte gjort det förut men sen när du gjort det kommer du att tycka att det var enkelt så det kanske inte skadar att ha nån som kan hjälpa dig första gången.

Svårt att sätta det på en skala om man inte vet hur mycket och vad du har skruvat förut. :wink:
Jag har gjort oljebyten tidigare och strippat brandskadad bil från kabelhärvor. Sen skrotat en bil tagit itu den i molekyler
Den guiden var bra och lätt att följa. :-)-)
Det enda jag saknade var hur han demonterade remskivan, den kan vara lite lurig men det brukar går fint med en mutterknack eller med volvos mothåll. Funkar att lägga i en växel med och använda en lämplig nyckel. Vissa kör med startmotorn men det tycker jag är en onödig risk.
Nu när du har en så bra guide att följa så klarar du det nog lätt själv. :wink:
Har i alla fall byte lampor i Instrumenteringen och i reglagen både höger och vänster om ratten. Det va ju riktigt lätt att ha att göra med.
Vart sjutton hittar man vad man har för bromsar vet att det ska finnas på plåten ovan höger framljus men inte fasiken hittar jag någe, finns det på fler platser?? eller e det den med hjulet kolla hur det ser ut sen dit med hjulet igen??
Har kommit fram till att Jag har Girling med "Måsvingar" :D fram och sen om jag fattat bromsguiden rätt så är det ATE bak.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21
Verkstadshandbok

Det finns två handböcker till modell&ar[…]

https://youtu.be/afO3Hz90ulk

Lyftare 2,4, B5244S4

Hej Någon som har koll på vart man k&o[…]