Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Bara undrar om någon har haft eller vet vari' mitt problem kan ligga?
När jag passerar c:a 80 km/h timmen så börjar bilen vibrera märkbart, (men inte i ratten). Vibrationerna avtar när man passerar 100 km/h, man märker av dem men inte lika mycket. Ligger man i c:a 85 km/h på en rak jämn väg kommer de eländiga vibrationerna smygande som ett ryggskott men vid acc och på kurviga vägar eller om man svänger/pendlar V & H på vägen så märks vibrationerna knappt.
Jag har bytt alla bromsskivor som var ganska skabbiga vilket gjorde susen vid inbromsningar, "gungkänslorna" pga av ojämna skivor försvann men vibrationerna vi 80-100 km/h kvarstår.
Om jag kopplar ur och släpper gasen i ex vis en nedförsbacke så vibrerar det lika mycket och avtar inte förans farten sjunker under 80 km/h.
Problemet har irriterat mig i månader nu, sommardäcken balanserades innan de sattes på. Jag valde klistervikter på insidan av fälgarna, är det sämre än de vikter som klamras fast på utsidan av fälgen?
Nu ska jag in och få däcken ombalanserade i slutet av veckan samt göra en hjulinställning på samma gång om nu obalans eller felaktig hjulinställning är orsaken till vibrationerna jag har i kärran?
Däcken har inte slitits snett fram som de brukar göra om hjulen står toe in eller out.
Jag har en V70 AWD -00 (Gamla karossen, tillv. -99). Så, någon som känner till fenomenet med vibrationerna på "min" modell som kan ge mig råd om inte balansering och hjulinställning hjälper? /Micke
Användarvisningsbild
av ketto
ja tror på ombalansering utav däcken iaf! Mina va bra i början av sommaren sen började vibrera vid farter över 100 km/h, balanserade om dom och nu är de inget alls!
En fråga.. Körde du med vanliga "klammervikter" på utsidan eller klistervikter på insidan av fälgen :?: Jag brukar välja klistervikter på insidan eftersom det är snyggare med en "ren" fälgkant och så slipper man riva sönder tumspetsen :| som jag gjort ett flertal ggr när jag haft bråttom och svabbat av bromsdamm + annan lort från fälgarna. Klammervikter kanske är bättre eller, någon som vet :?:
av TimoH
Hur är bussningar i framvagnen och bakvagnen?
Har bilar som jag lagat och har då sett att länkarmarna typ kasat på bussingarna och då blir ju framvagnen sne, på det viset blir ju hjulen snedslitna och till slut får man obalans också.
Har haft 1 st Volvo 850 GLE Aut -93 som jag fick byta bussningarna på.
Har haft 1 st Volvo 855 SE Man -95 som jag fick byta länkarmarna på.
Kolla även era fjäderbenslagringar de gör också så att det kluckar och vibrerar om de är slut. Kostar ca 800 st på Volvo.
Oj, många svar.. Jag återkommer när hjulinställning och balansering är fixad samt att jag testkört kärran några mil, den har förresten gått c:a 19630 mil. Jag vet att stötarna bak är bytta då den ena började läcka för förra ägaren. Framfjädrarna vet jag inte men den fjädrar tillbaka som den ska utan att göra ett x-tra gung som slutkörda dämpare brukar göra. Killen på volvo fick bryta, bända och kolla lite sist jag var där för att se om han hittade något som glappar när bilen ändå var uppe på liften för bromsskivebyte då det snart är dags för besiktning men han hittade inget anmärkningsvärt. Som sagt var jag återkommer.. :-)-)
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]