Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2komma4T
Hej, är ny här men hoppas det går bra att posta denna tråd här.
Det är så att jag precis köpt en v70 2,4T -02 och är sugen på att köpa nya fälgar 17" eller 18" men är osäker på det här med ET måttet, måste det vara samma som på orginal fälgen eller räcker det med att bultcirkel och navhål stämmer? Vad kan det uppstå för problem om ET måttet inte skulle stämma?
tacksam för alla svar å tips jag kan få angående detta ämne.
/Martin
av mackan_
Et bestämmer vart fälgen hamnar, dvs så den inte kommer för långt ut eller kort så den tar i fjäderbenet. På alla nyare volvo är det 43, tror dock v40n (även v50 då??) har lite skillnad. Det är mm, så et 42 osv bör passa fint med då det bara skiljer en mm.

t.ex. de äldre volvobilarna (läs 240,740, 940 m.m) har bara et 18, så man var tvungen att ha en spacer på 25 mm för att få fälgen på "rätt plats". Sätter du t.ex en v70 fälg på en 240 hamnar den inre fälgkanten 25 mm längre in än vad det är tänk, och då tar fälgen i fjäderbenet.

Vad jag vet har alla v70(alla 3), 850, s60 och s80 samma et

Sen spelar bredden in också, men det ska ju vara ganska bredda fälgar innan det händer något, kan behöva begränsa styrförmågan och detta kan man köpa på volvo (jag har 225 däck på s60:in, och behövde det)
av 2komma4T
Jag är inte säker men tror det kan skilja en del från olika volvo modeller, ringde nämligen till volvo å fråga om fälgarna från nyaste karossen av v70 skulle passa på min och fick nej till svar då den ena (kommer ej ihåg vilken) hade ET 49 å den andra ET 55. Skulle detta kunna funka med hjälp av nån "modifikation"?
Vad är det för nåt man kan köpa på volvo för att begränsa styrningen? svår installation av detta?
av mackan_
2komma4T skrev:Jag är inte säker men tror det kan skilja en del från olika volvo modeller, ringde nämligen till volvo å fråga om fälgarna från nyaste karossen av v70 skulle passa på min och fick nej till svar då den ena (kommer ej ihåg vilken) hade ET 49 å den andra ET 55. Skulle detta kunna funka med hjälp av nån "modifikation"?
Vad är det för nåt man kan köpa på volvo för att begränsa styrningen? svår installation av detta?
Begränsningen sitter fastmonterad med bultarna som håller fast oket, lätt att montera. Ett stag som pekar rakt ner som gör att det tar stopp där helt enkelt och inte att däcket sätter stopp
av S.t.r.a.n.D
De flesta fälgarna till P2:orna har ET 49, som jag skrev i den andra likadana tråden. Några har 43.
Bara kolla tillbehörssidan om ni misstror mig.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]