Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Har tänkt att köpa en v70 diesel 05-06,väljer emellan manuell eller automat,vilka fördelar och nackdelar har respektive låda?vilken är dyrast att byta om det uppstår haveri?Vilken har normalt längst livslängd?
av borstarmicke
Klara fördelar för automat är ju bekvämlighet samt att du har ingen koppling som slits ut...
Fördelar med manuell låda är ju lägre förbrukning samt att de inte brukar slitas ut före bilen...

Om du skaffar bil med automat så se till att serva lådan med vettiga intervall, hellre spola/skölja lådan än att bara "byta" oljan.
Volvo har tyvärr inte med oljebyte i automaten i sina normala servicar på V70n, de tycker att oljan skall hålla bilen ut.
Tyvärr håller oljan bara tills lådan havererar vilket ofta brukar inträffa långt tidigare...å andra sidan har den ju då hållt lådans livslängd... :D

Köp inte en långmilare m. automatlåda som inte servats, bara ett tips...då kanske du åker på lådbytet...

Den nya 6-växlade automatlådan som kom -06 lr -07 skall tydligen vara bättre än de tidigare.

Är inne på min 3:e v70 med automat (-08), bekvämligheten segrar för mig!
Har iofs en manuell -04 oxå...
Tycke och smak gäller.

Mikael
av Larzan
Underbart med det bästa ur två världar, så jag valde Geartronic. :D

Motorbromsmöjlighet och underbart vid rangering av husvagnen.
av Tartryffel
Larzan skrev:Underbart med det bästa ur två världar, så jag valde Geartronic. :D

Motorbromsmöjlighet och underbart vid rangering av husvagnen.
Lågväxel finns ju även i icke-geartroniclådorna. Enda skillnaden är att man inte kan dutta in växel för växel 1-2-3-4-5-4-3-2-1, men för motorbroms och husvagnsrangering är det ju bara att lägga in lågväxeln (1 eller 2).
Användarvisningsbild
av Martinmat
Har alltid haft manuell fram till för 3 veckor sedan då vi köpte en v70 Bi Fuel 06 med automat (5 stegade). Tycker det är underbart bekvämt med automat, har nog blivit frälst :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
Automat är guld värt.

Har dock manuell låda själv. Men "spisbiträdet" har automat i sin pärla.
Det blir inga "kärringstopp" med automat. :wink:
av borstarmicke
volvofantast: japp, 30000mil är långmilare, framför allt om lådan ej är servad.
Visst, är priset löjligt bra och/eller du kan byta lådan själv så...
Ok, växlar lådan felfritt o allt känns o låter bra så serva lådan o kör...om priset ändå är rätt förstås...

Slitaget på växellådan beror iofs på hur kraftfull motor som påfrestat den, om den dragit mkt husvagn lr hästkärra mm.
Köpte en fullservad -99:a V70 2.5T 26000mil, lådan växlade fint men jag spolade/sköljde lådan o den oljan var inte vacker kan jag säja...
Man tror ju gärna att även lådan är servad på en bil som är fullservad på Volvo...

Först nu på V70II finns oljebyte i automatlådan med i ordinarie serviceintervall, vid 8000mil tror jag...
Användarvisningsbild
av jimDK
en diesel har ett varvtalsområde(RPM) som inte är stor, så det är bäst med en automatisk på dieselbilar, annars måste du växla ganska ofta :wink:
tex en omkörning i 3rd Gear 40kmh => 100kmh i en diesel, rpm är för hög.
(på en bensindriven bil, jag föredrar en manuell)

Verkar vara exakt detta jag råkat ut fö[…]

denna kanske gör jobbet? + en massa annat ock[…]

@Volvo V70 2.0F MY11 Inscription Tackar för t[…]

Nästa elbil från Volvo?

har ju noll betydelse för gemen man, de fles[…]