Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plisken65
#315614
Skall byta evaporatorn på min 850 och har läst på en del och förstår att det är en del jobb, men undrar om det är något annat man bör tänka på? Är det nån här inne som gjort det innan? lLite orolig att man får ihop det och det inte är tätt efteråt..... inte kul i det läget. Den e ju lite dyr på volvo 2800kr men har sett att bildelslagret har för 1700kr pirat, nån som kan rekommendera denna? Han sa ju ioch för sig att de som lev till dom även lev till volvo men det vet jag inget om.(tänkte på passformen). Tidigare ägare bytte kondensorn och torkfiltret fram,(i höstas) så det e ju bara evapen kvar att fixa.mvh Johnny
av *pettson*
#315643
Ja jag har bytt ett antal..
Nåt att tänka på.

1: Det är en del jobb..
2: Använd rätt verktyg till allt.
3: Bänd inte med instrumentpanelen eller för den delen med fläktpaketet.
4: Glöm inte bort att tömma ur och lossa värmepaketet ifrån torpedväggen.
5: Lyssna ALLTID efter ett KLICK när du monterat ihop skarvarna..
av blueride
#316299
plisken65 skrev:Skall byta evaporatorn på min 850 och har läst på en del och förstår att det är en del jobb, men undrar om det är något annat man bör tänka på? Är det nån här inne som gjort det innan? lLite orolig att man får ihop det och det inte är tätt efteråt..... inte kul i det läget. Den e ju lite dyr på volvo 2800kr men har sett att bildelslagret har för 1700kr pirat, nån som kan rekommendera denna? Han sa ju ioch för sig att de som lev till dom även lev till volvo men det vet jag inget om.(tänkte på passformen). Tidigare ägare bytte kondensorn och torkfiltret fram,(i höstas) så det e ju bara evapen kvar att fixa.mvh Johnny
Som jag ser det finns det ingen anledning att betala 2800 hos volvo. Du kan tex få den för 1290:- +moms hos celer och den kommer passa och fungera precis lika bra.

Du kan dessutom passa på och montera kupefiltret från en v70 på din bil så kanske den nya evaporatorn håller lite längre. Vägsalt och aluminium är ingen tyvärr ingen bra kombination långsiktigt.

lycka till/marcus
Användarvisningsbild
av Dalmans
#317148
Lånar tråden!

denna ska enligt volvo vara trasig på min 855 också. vilket även var när jag köpte den (jag jobbade på Rolf Ericsson i borlänge då och fick grym personalrabatt och lite rabatt för att dom inte bytte denna innan)

men fram till nu har jag ändå haft hyfsad värme och hyfsad kyla i bilen. nu funkar ingenting. vad kan ha hänt?

och är det värt mödan att slita ur evaporatorn ur min reservdelsbil och koppla in i 855:an?

är detta något som står nämnt i t.ex. en haynes bok hur man byter?
av plisken65
#318189
Tackar för tipset eller rättare sagt bägge tipsen... Bara den passar så e det ok, pirat brukar vara ok men just såna här vill man ju inte chansa på....halva bilen e ju nerplockad när man upptäcker att det är fel passform

Som jag ser det finns det ingen anledning att betala 2800 hos volvo. Du kan tex få den för 1290:- +moms hos celer och den kommer passa och fungera precis lika bra.

Du kan dessutom passa på och montera kupefiltret från en v70 på din bil så kanske den nya evaporatorn håller lite längre. Vägsalt och aluminium är ingen tyvärr ingen bra kombination långsiktigt.

lycka till/marcus[/quote]
av glenn30
#318297
jag bytte på min 855-96 för några år sedan,det tog för mig 1 1/2 dag,då hade jag haynes repbok,så det gick ganska fint,var lite knöligt att få lös rören precis framför torpedväggen,lite konstig koppling där,jag tog två halvmånsformade ölburksplåtar o tryckte in så lossnade det fint,sen bytte jag även o-ringarna där,lycka till.
Användarvisningsbild
av Dalmans
#505589
Uppar tråden då jag har lite frågor angående bytet...

- Vad krävs för att släppa på röranslutningarna bakom torpedväggen? ser ut som ett jobb för något specialverktyg?
- Pettson, i ditt fotoalbum (http://www.pettsson.com/Fotoalbum/Repar ... ndex8.html), vad är det på sista bilderna, nått som också är vettigt att byta när man ändå är isär?
- är det bara att koppla in den nya och köra, eller måste ac-systemet luftas, fyllas, kollas eller så?
av *pettson*
#505628
Dalmans skrev:Uppar tråden då jag har lite frågor angående bytet...

- Vad krävs för att släppa på röranslutningarna bakom torpedväggen? ser ut som ett jobb för något specialverktyg?
- Pettson, i ditt fotoalbum (http://www.pettsson.com/Fotoalbum/Repar ... ndex8.html), vad är det på sista bilderna, nått som också är vettigt att byta när man ändå är isär?
- är det bara att koppla in den nya och köra, eller måste ac-systemet luftas, fyllas, kollas eller så?
Det krävs egentligen specialverktyg, det finns såna set att köpa på t.ex mekonomen, eller närmaste ac firma. Och jag råder dej att inhandla det för att slippa böka med nåt annat. Det på bilden är orifice filtret som bör bytas vid förångarbytet så att du vet att det är fint.
Sen när bytet är klart ska det vacumsugas, provtryckas och till sist fyllas med korrekt mängd. Nånting för en kyltekniker.
Användarvisningsbild
av Dalmans
#505639
något mer som "bör" bytas när man ändå river halva bilen :)

har haft dålig kyla och värme i bilen ända sen jag köpte den för 4 år sedan, det var från volvo och enligt dom var det Evaporatorn som var kass och behövde bytas, nu har jag sprungit över en ny sådan för endast 500 spänn så det är väl lika bra att ta tag i saken och byta den nu!

Jag hade precis samma symptom och det konstaterade[…]

Är det en diesel?. Hur låter den nä[…]

Ja alltså endast när jag gasar, st&arin[…]

Motorhaveri s60 2.4T

En volvo s60 2001 2.4t, motorkod: B5244T3 Mil: ca[…]