Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
*pettson* skrev:
Lilja skrev:Jag må vara fördomsfull och allt vad det heter men om volvo köps av ett kinesiskt företag har jag köpt min sista volvo för gott. Det är bara en principsak.
kika på vem som äger volvo personvagnar idag då och inse att du borde köpt din sista för länge sedan av samma skäl.
Idag ägs runt 20% av ett konsortium från usa. Med backup..just ifrån asien (dom är passiva ägare som vill ha aktieutdelning enligt nyheterna igår) man ägde 6% tills det krisade, nu har man alltså inhandlat till drygt 20%. Sen äger Renault en riktigt stor bit.. Det som är kvar är biten man slåss om. På vilket sätt känns det svenskt och patriotiskt?
Har inte snackat om svenskt och patriotiskt. Ford är inte dåliga bilar och jag ser inget ont i att ha lite ford teknologi i dagens volvo bilar. Ford är dessutom en enorm koncern som har (haft) enorma resurser.
Kina är bara skit skit och åter skit. De må ha pengar men de enda de kan göra är att suga ut all teknologi ur volvo och sätta det i deras egna billiga skit kopior.
Skulle inte förvåna mig om europeiska underleverantörer bojkottar volvo heller ifall detta blir av. Dvs Bosch etc.
av *pettson*
Det jobbiga med att hata kina såpass måste vara att man inte ens kan gå och skita utan att dom är inblandade.
Antingen har dom gjort din pappershållare eller ringen du sitter på..
Faktum är att det mesta du rör vid är gjort i kina eller för den delen delvis i kina. Felet är inte kineserna, felet är att dom gör EXAKT som du betalar för. Beställer du nåt bra och sen prutar ned det så säger dom javisst. Vi hade sagt nej, det går inte.
Men dom säger javisst och gör en skitpinal som är så dålig att det gör ont.
Och NO.. Ford är inte några bra bilar i mina ögon.. Vi pratar om FORD europa. Inte Ford usa för dom har som sagt gott om teknologi, om dom vill. För att ha så bra (Eller ha haft) bra resurser så har dom endast åkt snålskjuts på volvo och satt sitt märke framför volvo (volvo är ändå en konkurrent), nåt som alla tycks tycka är bra. Kan du nämna EN teknologisk sak som är nytänkande på volvo o har ursprung Ford? Det du ser och tycker om kina har Ford redan gjort nämligen.
Av hänsyn till att volvo behöver sina underleverantörer så lär det inte bli som många befarar, att volvo blir ett exporthål av teknik till kina utan utbyte.
Användarvisningsbild
av DogWalker
För ett år sen fick jag tips om den länk jag kommer lämna här, och den ger en rätt god information om de asiatiska länderna. Och kanske man borde få sig en liten tankeställare vad som är svenskt och inte.
En annan notering jag gjorde när jag såg detta var att publiken innehöll ledarskap från både politiskt håll och företagandet i Sverige, och dom sitter och skrattar istället för att skämmas. Fast det kanske är skammens skratt, vad vet jag.

I allafall, det är 5 delar på den här föreläsningen och det är bara att följa rätt rubrik så att säga.. :)

http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48
av *pettson*
Perfekt länk. Den visar EXAKT det jag vill komma till. VADÅ SVENSKT? varför klanka på alla andra och tro att vi är så mycket bättre?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hörde på TV4 nyheterna att Volvo SKA säljas före årsskiftet, Ford har inget intresse av att behålla Volvo!

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]