Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Har en del saker som jag måste göra på min v70 2,5T
bl.a. byta skivor och bromsbelägg fram, en styrled och krängningshämmare.
Men då till min fråga?

Vilket märke ska man köpa? Orginal? Biltema? Skruvat? mekonomen?
Kör med biltemas skivor bak och dom har funkat fin fint :lol:
Kör mestadels landsväg fram och tillbaka till jobbet, (8 mil t.o.r.)
Vilka skivor håller längst?
Tar hemskt gärna emot tips och erfarenheter.
Du kommer säkert få massa olika svar och förmodligen svar som motsäger varandra. Vissa hatar och vissa älskar biltema.
Men ett ordspråk som ofta stämmer eller iaf pekar i rätt riktning: Man får vad man betalar för! Må vara att orginaldel är extra dyr för att det står volvo på kartongen.
Skivor går bra från biltema
klossar kan man köpa på mekonomen volvo autoexperten osv
styrled går oxå bra från biltema.

Men som föregående sa jämför priserna.
Sen är frågan lönar det sig att åka runt här o där, hit o dit ? kanske blir så att slutnotan blir dyrare om man åker runt?
GE-motorsport har något "standard-kit" med skivor, belägg (runt hela bilen alltså) och handbromsbackar för endast 2600! Likaså nån lite "värre" med skivor och belägg (inga handbromsbackar här inte) för 3900.

Nån som testat dessa? Den billiga varianten ligger ju sjukt lågt i pris..(!)
Har köpt skivor och klossar ifrån skruvat. Det funkar ok men både på min 9-5 samt på min V70 gnisslar det till lite vid första bromsningen och sedan är det tyst tills jag stannat bilen och låtit den stå så att allt blir kallt. Samma sak igen då.
Jag skulle köpa biltemas bromsskivor samt orginalbelägg. Jag anser inte att orginalskivorna är värda sitt pris på volvo eller mekonomen. Mekonomen har ju blivit minst lika dyra som Volvo.
Volvos skivor tycker jag är likvärdiga eller sämre än Biltemas, medan Aoutoexpertens (Brembo) funkar fint.

Styrled på Biltema, ja jag sparade 300:- på att köpa mina där, ett halvår senare fick jag byta igen med ny hjulinställning för 800:-
Har upptäckt en märklig exponent när det gäller Biltema, ju längre från Biltema mekanikern bor, ju bättre betyg får de. Jag bor ganska nära Biltema och jag skulle ALDRIG köpa något som har att göra med att få stopp på bilen därifrån.

Däremot har de mycket annat som är bra, till exempel mycket av deras verktyg håller hög klass men det finns mycket skräp där också.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??