NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Har en C70 T5 -08 med 235/40 x 18" och undrar över vilket lufttryck jag skall ha i däcken. Det är så olika besked om hur mycket det skall vara. Instruktionsboken och infon på chassit säger en sak. Annan information säger annat. Kör oftast med 1 passagerare i bilen och utan last. Vad anser ni är det bästa.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Om det är en standard dimension du kör på så ska du definitivt hålla dig till vad som står i instruktionsboken!!

"annan information" bygger enbart på okunskap...

EDIT: Jag kollade instruktionsboken: 2.7bar fram, 2.2bar bak. Inget annat för de förhållanden du skriver!
.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör en C70N T5 MY09 med 235/40 18". Kör med 3,1 fram och 3,0 bak.

Man får prova sig fram vad som funkar bäst helt enkelt. Vad Volvo anger vet jag inte. Men det är säkert för lågt, det brukar det vara.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ThomasT skrev:Om det är en standard dimension du kör på så ska du definitivt hålla dig till vad som står i instruktionsboken!!

"annan information" bygger enbart på okunskap...

EDIT: Jag kollade instruktionsboken: 2.7bar fram, 2.2bar bak. Inget annat för de förhållanden du skriver!
Det funkar inte med så lite. Finns inte en chans. Förra veckan tycker jag att den kändes "svampig" i styrningen. Kolla trycket och såg att det var 2,9 i höger fram. Höjde tillbaka det till 3,1. Sen var det bra igen. Visst kan det spåra lite om vägen är dålig, men hellre det än att det känns som man kör runt i lera helatiden.
Användarvisningsbild
av ThomasT
XC90_Executive skrev:Det funkar inte med så lite. Finns inte en chans. Förra veckan tycker jag att den kändes "svampig" i styrningen. Kolla trycket och såg att det var 2,9 i höger fram. Höjde tillbaka det till 3,1. Sen var det bra igen. Visst kan det spåra lite om vägen är dålig, men hellre det än att det känns som man kör runt i lera helatiden.
Har du tagit kontakt med Volvo: http://www.volvocars.com/se/footer/defa ... fault.aspx och påpekat att deras chassi ingenjörer med ett antal tusen testmil i ryggen ihop med däckstillverkarna har helt fel???

Din subjektiva uppfattning om vad som är korrekt kanske inte stämmer helt överrens med verkligheten om vad som ger bäst fäst och uppförande på vägen, även fast det är din personliga åsikt...

Kontroll fråga: När du kollade trycket och jämförde med dina tidigare tryck, var det varmtryck båda gångerna?

.
av Lövet
Däcktrycket som tillverkarna rekommenderar baseras enbart på det som ger bäst komfort i bilen. Biltillverkaren skiter högaktningsfullt i om dina däck slits ut på 100 mil. Några 2,2 ska du inte ha på 235/40-18, inte en chans.
Användarvisningsbild
av ThomasT
andreas_lofgren skrev:Däcktrycket som tillverkarna rekommenderar baseras enbart på det som ger bäst komfort i bilen. Biltillverkaren skiter högaktningsfullt i om dina däck slits ut på 100 mil. Några 2,2 ska du inte ha på 235/40-18, inte en chans.
Tror du det enbart handlar om däcksslitage? Du tror inte biltillverkaren/däckstillverkaren noga har provat ut när bilen har bäst vägegenskaper??!?

Jag kan hålla med om att bränsleekonomin blir bättre och att kanske livslängen förlängs(har dock inte sett någon långtidstest som styrker detta), MEN dessa saker kommer till en kostnad av viktiga saker som säkerhet(sämre väghållning, sämre bromsegenskaper) samt sämre komfort.

OM den viktigaste faktorn för er var billig däcksekonomi så borde ni nog valt något annat än 18".

.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Efter 32 nya Volvobilar tror jag att man har en viss koll på vad som funkar och vad som inte funkar. För bäst väghållning, bromsegenskaper och för att kunna utnyttja motorn bäst så är det högt däcktryck som gäller. Komforten blir lidande.
Användarvisningsbild
av Funk
Den enda rekomendation av tryck från Volvo som är i närheten av att vara gångbar är den som gäller för ECO i tabellen. Och även den är låg och satt med komfort som prio 1.

För övrigt så har visserligen chassieingenjörerna en rätt stor inblick i vad som är bra, men är samtidigt bromsade av att de ofta inte ens vet vilka däck som hamnar på bilen i slutändan, och alla andra krav som ljudnivå mm.
En chassiesättning som spänner från 16" till 20" hjul med tillhörande profilavvikelser och funkar optimalt till allt finns ändå knappast..., som kund krånglar man till det ytterligare iom att man kan beställa flera olika chassieoptions till bilar med samma däck...

/Thomas

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)