Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Så, nu har jag kommit ihåg att scanna sprängskissen på instrumentbrädan oxå. Den var inte så exakt som jag hade för mig, men du ser ju hur det är uppbyggt kring den iaf. Så är det även en förteckning över de olika komponenterna/delarna i den.
Filen ligger som pdf, och det är dara högerklicka på länken och välja spara mål som.

Instrumentbräda Volvo 740 88-92 (nästan 290 Kb)

Slit den med hälsan!

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VaCUm
Tack Adde!
Hur tar man loss del nr 17? Tänkte ta och gräva lite där bakom och hitta den exakta källan till gnisslet.
av Addekarlsson
Jag vet inte exakt hur man gör, men har läst att man tar en mejsel eller liknande och försiktigt bänder ut utblåsen bara.
Dom clipsen som sitter på båda sidor om utblåsen är bara som en sorts hulling, och utblåsen är bara intrycka över dessa clips.
Men som sagt, det är sagt med reservation för felaktig information av andra.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag körde familjen fram och tillbaka till Sundsvall i helgen och kom fram till att bromsarna var inte vad de har varit. Tog en titt nyss på frambromsarna och det var inte en vacker historia :-)

Skivorna skall som minst vara 20 mm. Mina är ca 15 mm. Klossarna är nere på metallen! Nu blir det bromsbyte!

Farsan åkte nyss till volvo och köper nya skivor och klossar åt mig.

Tur att oken är okej. annars hade det blivit ännu dyrare.

Jag skall försöka fixa lite bilder på skivor och klossar.

EDIT: Här kommer bilderna:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag besiktigade bilen under mellandagarna. Den gick igenom utan anmärkning! Jag har inte gjort så speciellt mycket på bilen. Jag har mest gett mig på småfel i form av ljud från inredningen samt byte till fungerande extraljus (de gamla saknade glas).

Saker att göra på bilen:
*Det skall bli oljebyte snart. Jag har inte bytt på 1 år och 1,5 månad nu. Denna gång skall jag nog byta i växellådan också.
*Jag skall ta bort eller svetsa fast värmesköldarna på främre avgasröret. De skramlar skamligt mycket.
*Sätta fast stabiliseringsstag till extraljusen. De gamla har rostat ihop och går ej att justera om till den annorlunda placeringen av de nya ljusens skruv.
*Byta ut en plastgrej i höger dörr fram. Konsollen, som volvo fint kallar den, är trasig vilket får dörrsidan att skaka i gupp. Volvo har lyckats slarva bort denna del och sedan missat att beställa om den. Den kommer nog till veckan.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Farsan fick den trevliga idén att byta ut sina fina plastmattor i bilen mot nya gummimattor. Nu har jag fina plastmattor i min bil.

Det blir i alla fall biltvätt i morgon kväll (eller idag om man skall vara noggrann).
Då skall jag passa på att:
*Montera stagen till extraljusen samt rikta ljusen så att de fyller sin funktion
*Slita loss dörrsidan på höger fram. Jag skall byta handtag + konsoll under handtaget höger fram då båda är trasiga. Det syns inte men hörs när man lyssnar på musik.
*Testa att koppla ur bältesvarnaren.
*Montera mobiltelefonfäste så att jag kan ha min "gigantiska" telefon på ett smart ställe.
*Bilen behövs också dammsugas invändigt. Den är full i sand och damm.

Kanske att jag gömmer en GPS-antenn på något smart ställe. Den går kanske att gömma i kåpan ovanför luftintaget framför rutan. Problemet är bara att få in kabeln i bilen utan att öka risken för läckage.

Synd att all snö smälter nu. Bilen blir skitig direkt. Om den är ren till helgen skall jag kanske åka ut på "äventyr" någon mil inåt landet där det fortfarande är snö kvar. Jag är nämligen sugen att ta lite bra bilder på bilen.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Bilen är nu ren och fin både utvändigt och invändigt. Jag har riktat extraljusen så att de fyller sin funktion men stagen fick jag inte på plats pga tids och sågbrist.

Jag har inte fått plastkonsollen till dörren än så dörren fick vara. I morgon skall jag montera telefonhållaren. Jag orkade inte åka till min arbetskamrat som köpte hållaren idag då jag riskerar att jag smutsar ner bilen. Träffar ändå honom på jobbet i morgon.
Användarvisningsbild
av Ramon
Det blev ju snyggt det där!
Användarvisningsbild
av VaCUm
Ramon skrev:Det blev ju snyggt det där!
Jo. Den passar till stereon... som tyvärr inte passar så bra till bilen :-)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]