Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Just bytt dom klassiska länkarmarna och stabiliseringstagen men får endå ett lite klapprande ojund när jag kör över brunslock eller tvättbrädde väg. Tänkte om det kan va Stötdämparlagringen eller kan det vara den bussningen som sitter under lagringen. Hjälp någon som har haft liknande problem på sin v70 01a

Andreas
Jättevanligt fel. Bussningen eller lagringen, mycket troligt. Är ju smidigt att byta båda när man ändå har fjäderbenet nere men lagringen kostar en slant (690 kr på Skruvat t.ex.).
Kan du bestämma säkert om ljudet kommer från höger eller vänster sida har du ju halverat maxkostnaden iallafall.

En avlägsen möjlighet är en trött stötdämpare som glappar första biten. Ovanligt men det har jag iaf hört talas om.
andreas75 skrev:Super tack för svaret, har beställt lite grejer nu. Men det är inget avancerat byte eller? Bara och spänna fjädern o lossa där uppe o släppa ner det eller ?

Andreas
Nej du måste ta ned fjäderbenet helt, denna instruktion kan kanske hjälpa :http://vccs.volvocars.se/accessories/fe ... code=sv-SE

/Thomas
Tjenare!
Klassikern med att bestämma vilken sida är ju att du själv eller någon annan gungar bilen hårt och du håller handen på överdelen av dämparen i motorrummet. Är det något till glapp så känns det och man kan avgöra vilken sida det är som annars är svårt att lyssna sig till.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]