Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chuckbuck
Har irriterat mig på att gasrespons o nya automaten i 2,0F varit så seg. Dessutom har den dragit på tok för mycket jämfört med andrabilen. Begärde kontroll o omprogrammering av både motorstyrning o automat när jag var på semester på Öland. Den verkstaden i Borgholm är värd att åka extra för. :D

Det har kommit en ny SW för motorn sedan januari och den rekommenderas starkt. Bilen blir mer på hugget så att säga. Frugan märkte det direkt när hon körde iväg. Så bra är den :wink: .
Andrabilen med motsvarande spec o storlek går fortfarande snålare trots takräcke o släp ibland, men kanske det gjort något.
Tyvärr fanns det ingen uppdatering för automaten ännu, men den kommer väl vad det lider. Man kan ju inte ha det så att det tar lika lång tid från 50-100 som 0-100...
av chuckbuck
nickolas92 skrev:Kan du berätta lite mer om den där SW, Tack :) o lite mer detalj om mjukvara :P
Framförallt så svarar den snabbare på gas när man trycker ned pedalen litegrann. Det gör att man får upplevelsen av mer råstyrka i motorn. Jag upplever det som lättare att dosera effektbehovet för tidigare behövde man trycka ner flera cm o då var det lätt att överdriva och automaten skulle växla ned osv innan det hände nåt.
Bilen har blivit lite roligare, kort sagt. Utan att bli nervös på gasen. Om det finns andra förändringar, vilket det säkert gör, så har jag inte märkt dem.

Nya sw har kommit nån gång mellan januari och augusti. Byt om du har möjlighet. :D
av nickolas92
chuckbuck skrev:
nickolas92 skrev:Kan du berätta lite mer om den där SW, Tack :) o lite mer detalj om mjukvara :P
Framförallt så svarar den snabbare på gas när man trycker ned pedalen litegrann. Det gör att man får upplevelsen av mer råstyrka i motorn. Jag upplever det som lättare att dosera effektbehovet för tidigare behövde man trycka ner flera cm o då var det lätt att överdriva och automaten skulle växla ned osv innan det hände nåt.
Bilen har blivit lite roligare, kort sagt. Utan att bli nervös på gasen. Om det finns andra förändringar, vilket det säkert gör, så har jag inte märkt dem.

Nya sw har kommit nån gång mellan januari och augusti. Byt om du har möjlighet. :D

Tack så mkt :P
av mada72
Uppgraderas mjukvaran vid service besök automatiskt? Jag menar gör verksatde uppgradering av mjukvara om de ser att den är gammal eller måste man fråga om det finns en ny mjukvara och be att få den? :-)
av chuckbuck
mada72 skrev:Uppgraderas mjukvaran vid service besök automatiskt? Jag menar gör verksatde uppgradering av mjukvara om de ser att den är gammal eller måste man fråga om det finns en ny mjukvara och be att få den? :-)
Du ska nog inte räkna med att de lägger i den med automatik. Det gör de förmodligen bara om de fixat nån viktig bugg som ger Volvo "service calls". Sånt som lite lyxigt bara gör den lite bättre i största allmänhet laddar de inte ner. Lite märkligt beteende när bilen är nästan ny och det borde vara intressant att få kunden helt nöjd...
Kanske du behöver argumentera lite, beroende på hur tillmötesgående din verkstad är.
av MatsP
Finns det ny mjukvara för motorn i 2.0F ?

Ovan nämns att den ska ge mer kraft till motorn
Finns det någon som vet ?

Jag har V70ll 2.0F tillverkad sep -08, uttagen Nov -08 som ska in på service snart

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]