Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska köpa en ny Volvo V70 2.0D årsmodell 2009 imorgon. Denna har en "tillsatsvärmare" och en "parkeringsvärmare med tidur". Är detta olika system eller samma? Är det någon som vet om det fungerar att köra korta sträckor (1-2 km 2 gånger om dagen) och använda värmaren eller om batteriet laddas ur då? Bor i Stockholmsområdet.

Tacksam för svar!
Tillsatsvärmaren är själva hårdvaran. Tiduret är en mjukvara som Volvo säljer för att kunna styra hårdvaran. Man ställer helt enkelt in när man ska åka så räknar bilen själv ut när värmaren ska starta.
Man ska köra lika länge med bilen som värmaren går för att ladda upp batteriet igen brukar dem rekommendera.
Du kanske inte behöver köra värmaren varje dag om du åker så lite.
Men du kommer väl att även åka längre sträckor med din bil? Onödigt med diesel annars :)

/Mats
Samma... Tiduret startar tillsatsvärmaren.

Från modell -08 kan man slå av automatiken så värmaren inte startar vid automatisk vid korta körstäckor och slipper pajja av igensotning.
Mats skrev:Tillsatsvärmaren är själva hårdvaran. Tiduret är en mjukvara som Volvo säljer för att kunna styra hårdvaran. Man ställer helt enkelt in när man ska åka så räknar bilen själv ut när värmaren ska starta.
Man ska köra lika länge med bilen som värmaren går för att ladda upp batteriet igen brukar dem rekommendera.
Du kanske inte behöver köra värmaren varje dag om du åker så lite.
Men du kommer väl att även åka längre sträckor med din bil? Onödigt med diesel annars :)

/Mats
Bra att veta att man ska köra ungefär lika länge som värmaren går! Ja det blir en del längre resor också, men inte i vardagen. Jag vill ha en bil som har en låg förbrukning för att spara på miljön.
VolvoB20 skrev:Samma... Tiduret startar tillsatsvärmaren.

Från modell -08 kan man slå av automatiken så värmaren inte startar vid automatisk vid korta körstäckor och slipper pajja av igensotning.
Menar du att värmaren går på automatiskt när man startat bilen? Dum fråga: varför sotar den igen om man kör korta sträckor?
Om man kör korta sträckor hinner inte värmaren bli varm,då hinner den inte "bränna ur" sot som bildas.Jag har avaktiverat autostart av värmaren i menyn då vi bara kör några kilometer till o från jobbet.Sommartid behöver man inte bry sig eftersom den inte används när det är varmare än (tror det är 2 plus grader).
Vålvå skrev:Om man kör korta sträckor hinner inte värmaren bli varm,då hinner den inte "bränna ur" sot som bildas.Jag har avaktiverat autostart av värmaren i menyn då vi bara kör några kilometer till o från jobbet.Sommartid behöver man inte bry sig eftersom den inte används när det är varmare än (tror det är 2 plus grader).
+7 är det visst, är det kallare än det så slår den igång automatiskt. (om man inte avaktiverat)
Finns det någon tabell på hur länge värmaren är på vid olika temperaturer då man använder den med tidur? Brukar själv sätta starttiden 10 min senare än vad jag far iväg. Tycker att bilen blir tillräckligt varm ändå.
jbrande skrev:Ska köpa en ny Volvo V70 2.0D årsmodell 2009 imorgon. Denna har en "tillsatsvärmare" och en "parkeringsvärmare med tidur". Är detta olika system eller samma? Är det någon som vet om det fungerar att köra korta sträckor (1-2 km 2 gånger om dagen) och använda värmaren eller om batteriet laddas ur då? Bor i Stockholmsområdet.

Tacksam för svar!
Beställ även fjärrkontroll, ett måste i prylvärld :P
Har inte fått bilen än så jag har inga erfarenheter men det känns helt rätt att från fönstret få igång värmaren när det börja närma sig avfärd
Erfarenheter nån som kört med fjärren ?
Andra bilen med fjärr till värmaren och det är bara världsklass när man inte har fasta tider. Trycker på knappen när jag kliver ur duschen och sedan är bilen varm när jag ätit frukost. Ett "måste" tbh tycker jag.

//LF

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]