Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kleppan
Vad beror detta på att tempmätaren går upp 1-1,5cm från botten bara. E det termostaten eller vad tror ni, ni som har koll på grejerna...?
av Kleppan
Måste förresten berätta en sak. Jag köpte bilen igår nämligen, en 88:a. Det var en gammal gubbe på typ 75 bast som haft den sen 1990. Det såg ut som den nyss rullat ut från bandet på Torslanda. =) Baksätet var oanvänt, ingen hade suttit där bak nångång såg det ut som. Startar, poff bara så e den igång. En automatare som växlar lika fint som om den vore ny. Extreeeemt välhållen. 11500 fik jag ge, duktig prutare som jag e... :wink: Då ingick, nya vinterpuckar, nyservad, nyskattad, nybytt kamrem, nytankad, o nybesiktigad...

Var det en bra affär tror ni...?
av Addekarlsson
Skulle tippa på att det är termostaten som inte stänger, så vattnet kommer aldrig upp i temperatur pga flöde konstant. Finns 2 grader på termostat, sätt i en vinter, så kör du med den året om. Har för mig dom ligger på 87 grader och 92 grader, men är väldigt osäker på dessa temperaturer...

I övrigt låter det verkligen som en bra affär. :D Grattis!

Mvh/ Adde
av Kleppan
Vilken av dom e en vintertermostat då? E den svår o byta...?
av Perra N
Den över 90 är vintertermostat!
Användarvisningsbild
av Ramon
"Vintertermostat"
Art.nr: 273307
92°

Den andre termostaten ligger på 87°.
av Addekarlsson
Inte svår att byta.
Du ser termostathuset längs fram på toppen, på insugssidan. 2 muttrar, 1 slangklämma, så är termostathuset löst.
Kom ihåg hur gamla termostaten låg, så du lägger nya rätt.
Gör rent från eventuellt kalk mm i huset, släng i nya termostaten emd ny packning, montera. Sen är det bara fylla på kylarvätska tills det blir fullt igen. Rinner inte ut så mycket, eftersom detta är högt placerat på motorn.

Mvh/ Adde
av Kleppan
Var på mekonomen o köpye en termostat idag. Hon i kassan sa att jag skulle ha en 88 gradare, men jag köpte en vinter som du sa på 92 grader, hur funkar det på sommaren då? Kan den koka då eller??

Men iaf så får jag tacka för hjälpen... :P
av Addekarlsson
Den kokar absolut inte, så länge du inte står en evighet på tomgång i 30 plusgrader. Använder man bilen "normalt" så är det absolut ingen fara.
Jag har vintertermostat i min turbo utan problem. Och det vet ju alla, att en turbo har lite högre temperatur än en sugis. :D

Vintertermostat istheshit, som en kille i Luleå skulle ha sagt. :wink:

Mvh/ Adde
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]