Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Okej, japp ECC:n brukar ha en diod och den blinkar aldrig. Vitsen med den är att den känner av hur mkt solljus som faller på den bl.a. och m.h.a. det kunna ställa in "rätt" temperatur då man kör i autoläge.

Edit: Nu har jag kollat upp det och det ÄR ECC:ns solcensor som sitter i mitten av instrumentbrädan :D Alltså ingen diod till något larm. Så nu är ditt problem löst :) Larmdekalerna sitter där i avskräckningssyfte som jag nämnde tidigare :P
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Ok då vet jag det - ingen extra-feature i form av larm som uppiggande godis alltså.

Men en fråga om solsensorn - självaste mojängen som sitter där är en liten upphöjning som består av en vit plastbit (ser ut som nån sorts sensor) samt en röd diod. Va 17 är den röda dioden till för? Jag i min enfald har alltid trott att en diod funkar ungefär som en lampa, dvs den ger ifrån sig ljus - men kan den "läsa" ljus också? Eller? Och om det är så, vad är isf det vita fältet som verkligen ser ut som en sensor (vilket jag tror att det är)?
av zenobia
Nu har det ju ordnat sig enligt slutet på denna tråd men jag inflikar ändå....
Taxidrulle skrev:I mina ögon är det isf ägare 1, men pysslar en firma som Europcar med att plocka ur detaljer ur bilar när de ständigt köper nya bilar.
Kanske inte Europcar men någon annan stackars Volvoägare med trasigt larm som "råkade" hyra en Volvo med helt larm?
Användarvisningsbild
av Ramon
Taxidrulle skrev: Men en fråga om solsensorn - självaste mojängen som sitter där är en liten upphöjning som består av en vit plastbit (ser ut som nån sorts sensor) samt en röd diod. Va 17 är den röda dioden till för? Jag i min enfald har alltid trott att en diod funkar ungefär som en lampa, dvs den ger ifrån sig ljus - men kan den "läsa" ljus också? Eller? Och om det är så, vad är isf det vita fältet som verkligen ser ut som en sensor (vilket jag tror att det är)?
Den röda dioden är solcensorn och den ger inte ifrån sig ljus, den fångar bara upp ljus. Jag kommer inte ihåg hur det såg ut på V70, men på 940 så sitter det en upphöjning (i mitt fall svart men det har ingen betydelse) och på den sitter den röda solcensorn. Alltså är det endast en upphöjning i detta fall och är nog det på din bil också, men helt säkert kan jag inte säga det.
Användarvisningsbild
av Loner
Loner skrev:Kan ju vara nån givare som är trasig oxå.

Alla dörrar måste vara stängda för att larmet skall slås på, annars låses bara bilen.
Ganska vanligt att givaren till huven inte indikerar att huven är stängd, och då aktiveras inte larmet vid låsning.

/L
Påminner om detta...
Vet inte hur det var på 98:orna, men larmtutan satt väl på torpedväggen på dessa? isf enkelt att kolla om det finns larm eller ej.

/L
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Ramon skrev:
Den röda dioden är solcensorn och den ger inte ifrån sig ljus, den fångar bara upp ljus. Jag kommer inte ihåg hur det såg ut på V70, men på 940 så sitter det en upphöjning (i mitt fall svart men det har ingen betydelse) och på den sitter den röda solcensorn. Alltså är det endast en upphöjning i detta fall och är nog det på din bil också, men helt säkert kan jag inte säga det.
Men vad är det stora "vita" fältet då? Det som ser ut som en sensor...
Användarvisningsbild
av eccy243
På farsgubbens V70 2,4 Classic -00:a fungerar larmet klanderfritt enl. följande:
Bilen låses/larmas med fjärr, blinkersarna blinkar en gång, röd lysdiod innaför vindruta mitt uppe på panelen börjar blinka ca en gång var tredje sekund.
Om man låser upp/larmar av med fjärr blinkar blinkersarna två gånger, lysdiod slocknar.
Om man låser/larmar på med fjärr, men låser upp på konventionellt sätt, med dörrlåset, är larmet fortfarande på, och om någon dörr öppnas larmar bilen.
Om man låser med dörrlåset aktiveras inte larmet.
Om man låser med fjärr när någon dörr är öppen, låses dörrarna omedelbart (men blinkersarna blinkar inte), men larmet aktiveras först när dörren stängs (då blinkar blinkersarna).
Observera att blinkersarna ALLTID blinkar vid upplåsning från fjärr.
Larmtutan sitter på torpeden ovanför grenröret.
av Gäst
Var på Volvo och aktiverade larmet på våran v70xc -98 idag.
Hade monterat larmtuta, relä på plats 202 och huvlås.
Tutan sitter vid torpedväggen bredvid övre motorfästet.
Var med o kollade när dom programerade och man kan välja om man vill aktivera med nyckel eller bara med fjärr samt att blinkersen ska blinka vid låsning resp upplåsning. Fanns oxå andra val som blockerat låsläge mm då kan man inte öppna inifrån.
Har du rörelsesensor så är det små hål i kåpan vid b-stolpen ovanför bältet.
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Gäst: Vad kostade kalaset hos Volvo?
av Gäst
ca 350kr

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]