Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reneras
Personligen har jag avstått från att beställa min nya Volvo V70 2,4D Momentum på Bilia, har läst om Bilia här, de var lägst, fick tom helskinn inkluderat men ICKE som Percy Nilegård skulle sagt. Jag beställde bilen på BilMånsson i Eslöv för 4 timmar sedan, där skall de få äran att serva och reparera bilen under mina 3 år som förare. Era erfarenheter hade betydelse för mitt val av Volvo leverantör...
av LOTEZ
Ren bil.... tycker den brummar lite mer dock än innan...

Kanske missa o täta ordentligt vid skarven man måste skära upp vid montering?..... ska kollas framöver

//LOTEZ
Användarvisningsbild
av camaro69
Bilia i Segeltorp är en alldeles perfekt verkstad. Har fungerat utmärkt i många år.
Trevligt bemötande och bra utfört arbete.
Användarvisningsbild
av contour
Själv är jag nöjd med bemötande och service hos Bilia Haga Norra men mindre nöjd med Bilia Alvik. Jag tror att mycket handlar om vem som gör arbetet och till viss del vilken kundmottagare man lämnar in bilen till. Detta gäller kanske framförallt garantiärenden där många kundmottagare och tekniker tyvärr har en tendens att i första varvet avskriva fel som de inte riktigt orkar återskapa (har hänt mig ett flertal gånger).

En bra rekommendation för service hos Bilia är nog annars att välja en personlig servicetekniker. Då kan man lämna in bilen direkt till teknikern och slipper mellansteget via kundmottagaren. Det gör det lättare att visa och demonstrera problem, och med en personlig kontakt gör kanske teknikern arbetet lite lite nogrannare (även om det borde vara samma nogrannhet oavsett).

Vad gäller Thho's problem så tycker jag det känns otroligt trist att verkstaden inte tar problemet på allvar och fixar det utan tjafs. Det känns ju otroligt oproffsigt och jag vet hur arg man själv hade varit i din situation. Tycker definitivt att du kan rapportera om det till Volvo, men kanske även till verkstadschefen i Vinsta eller kanske någon som är ansvarig för just service och verkstad hos Bilia centralt.

/Martin
Thho skrev:
~Kalle~ skrev:Hur har det gått? Har du fått kompensation? Det är fördjäkligt hur de kan låta detta hända, och sen tro att ingen skulle märka nåt!? de skulle istället ha gjort det på ett snyggt sätt, sagt till dig när du hämtade bilen att "den har blivit smutsig invändigt men vi ska fixa det utan kostnad för dig och under tiden så får du en lånebil av oss"

/Kalle
Fick ett SMS i fredags (dom orkade tydligen inte ringa) där dom nu helt plötsligt påstod att bilen var skitig redan vid mottagandet. Dock ej växlespaken och golvet som dom lovade att åtgärda. Dom skulle återkomma under denna vecka med tid för åtgärd men jag har ännu ej hört något (onsdag idag).

Jag vet inte hur dom resonerar men totalt hål i huvudet verkar dom ha i alla fall. Hur kan dom anse att växelspaken skitats ner men ej ratten? Hur skulle det gå till? Låt se. Jag tar på mig handskar och styr men tar av mig handsken då jag ska växla.

Smutsen var helt färsk och smetades ut över hela ratten då verkstadskillen försökte rengöra den med en fuktad pappersbit så det är osannorlikt att den skulle ha varit smutsig vid ankomst. Det är dock helt möjligt att det var bärgaren som smutsade ner bilen men det spelar liksom ingen roll då jag betalade allt till Bilia Vinsta.

Om det nu var som Bilia påstod så borde dom ju gjort en notering vid mottagandet tycker man. Tex ratten var verkligen anmärkningsvärt smutsig. Inredningen är beige och ratten var alldeles svart av smuts. Kolsvart!

Hur som helst så hade jag givetvis ingen lust att åka omkring i en bil med oljesmuts över allt. Resten av inredningen skulle ju snabbt bli lika skitig så jag köpte läderrengöringsservetter och tog bort smutsen. Det tog ca 10 minuter. Golvmattan är dock inte rengjord.

Ska ta kontakt med Bilia Vinsta senare i veckan och begära en förklaring. Hur som helst har dom visat att dom skiter (!) i sina kunder och jag lär aldrig lämna bilen där igen. Ska det vara så svårt. Bilia Haga Norra, där bilen är köpt, är ju om än ännu värre. Där ska man över huvud taget inte gå in. Dyrt, dålig service och otrevlig personal.
sms-tjänsten är en service till kunden,vi hanterar kanska många kunder per dag,så det är lättare att skicka sms.och vi skiter inte i våra kunder,hittar vi nån skada eller smuts på inredningen anmärker vi det så fort vi tar in bilen.ingen försöker mörka nåt,vill du ha hjälp får du det.har du lämnat in bilen under semestertid i år så har varit underbemannande.det är inte lätt när man är tre mekar,när det finns jobb för 10 så vi gör vad kan.det är lätt att bli stressad så jag hoppas du kommer tillbaka,så ska du få den hjälp du vill ha
Var, i Stockholmstrakten, ska man lämna in sin Volvobil?
för det första har vi ingen otrevlig personal.hittar vi nån skada på bilen,anmärker vi det.repor på utsidan eller smutsfläckar på insidan.tro inte att vi mörkar nåt,vill du ha hjälp får du det.och i somras under semestertiden var vi underbemannande.tre mekar men jobb för tio,så vi gjorde vad vi kunde.det blir ganska stressat då.det är lätt att säga att verkstan skiter i allt,men så är det inte.så jag hoppas du kommer tebax till oss,så ska få den hjälp du vill ha
Användarvisningsbild
av Thho
turborenault skrev:för det första har vi ingen otrevlig personal.hittar vi nån skada på bilen,anmärker vi det.repor på utsidan eller smutsfläckar på insidan.tro inte att vi mörkar nåt,vill du ha hjälp får du det.och i somras under semestertiden var vi underbemannande.tre mekar men jobb för tio,så vi gjorde vad vi kunde.det blir ganska stressat då.det är lätt att säga att verkstan skiter i allt,men så är det inte.så jag hoppas du kommer tebax till oss,så ska få den hjälp du vill ha
Hej Turborenault,

Jag tolkar det som att du jobbar på Bilia Vinsta.

Nej jag har inte sagt/skrivit att ni har otrevlig personal. Jag har skrivit att jag tycker att resonemanget är märkligt därav "hål i huvudet" kommentaren som just syftar på hur jag tycker att ni resonerar.

Bilen var INTE skitig då den lämnades i bärgarens händer. Den var inte heller nytvättad utan precis så smutsig som en bil blir av normal användning.

Vi återlämnandet av bilen var ratten och växelspaksknoppen helt svarta, instegslisten och golvet kraftigt nedsmutsat och smuts och ett märke fanns på dörren. Kundmottagaren (var det du?) fotade bilen men jag såg redan på de fotona att det var svårt att se graden av nedsmutsning, i alla fall på kameraskärmen. Till saken hör att den personen som fotade först rengjorde så gott han kunde. DÄREFTER tog han kort.

Jag har som tur är ett vittne (förutom min fru och hennes väninna som skulle ta bilen för att hälsa på vårt föl i Mariestad :D och som blev helt förskräckta av hur smutsig ratten var), som råkade komma förbi precis då bilen lämnades till bärgaren och som satt i bilen och gjorde startförsök. Han kan utan problem intyga att bilen ej var så smutsig som Bilia påstår.

Huruvida det är Ni eller Bärgaren som smutsat ner är helt irrelevant för mig. Det kan självklart ha varit bärgaren som satt i bilen och slet i ratten och växelspaken då rattlåset gått i och bilen inte ville släppa P-läget. Bilia var dock den part som tog betalt och då är Bilia ansvariga. Det är kanske tom troligt att det var bärgaren då smutsen också fanns på sådana ställen som man skulle gissa om någon med smutsiga skor böjer sig ned under instrumentbrädan och råkar sätta foten på instegslisten och dörren men vad vet jag. Det spelar liksom ingen roll. Ni tog betal, då är ni ansvariga.

Jag hämtade bilen i början på veckan, ringde åter dagen efter för besked och fick sedan SMS först på fredagen med ert förslag till åtgärder. Ni skrev i SMS:et att ni skulle söka mig per telefon men det har inte skett. Ni har bara mitt mobilnummer så jag kan ju se att ni inte ringde som ni skrev i sms:et. Anledningen till att jag ringde åter dagen efter var att jag förväntat mig att ni skulle ta in bilen OMGÅENDE, dvs senast dagen efter.

Nu var det ju helt uteslutet att åka omkring i bilen med den smuts jag beskrivt så jag åkte in på macken och köpte våtservetter med läderrengöring. Rengöringen tog väl kanske 10-15 minuter även om instegslisten och golvet inte blev helt rent.

Smutsen på dörren gick också bort med våtservetten och märket var ytligt och gick till 95% att polera bort. Just vad gäller märket sa jag att det var troligt att Bilia orsakat märket men det är givetvis svårt att bevisa.

Jo jag fick förklarat vid uthämtningen att ni var underbemannade och att ni beklagade händelsen. Ingen var otrevlig och jag tog det hela med jämnmod. Jag blev inte ens arg utan tyckte mest att det var just beklagligt att få tillbaks en bil i det skicket.

Jo jag skrev att jag tycker att ni skiter i era kunder, eller i alla fall i mig men ok SKITER är kanske inte rätt uttryck, så jag tar tillbaks det. Säger istället att det inte verkar som ni bryr er särskilt mycket efter som ni inte följt upp det hela. Ett SMS är bra för tillfället då man lovat att återkomma med svar men det ersätter inte ett telefonsamtal.

Jag tyckte slutligen att det kändes lite småaktigt att ringa och tjata och kräva kompensation och mestadelen av smutsen är borta men ok, eftersom du själv tog upp det som "representant" för Bilia så visst, har ni något förslag som gör att jag återfår förtroendet för Er så är ni välkommna att kontakta mig. Ni har mitt mobilnummer annars kan du få det via PM. Om du inte direkt är involverad i frågan får du gärna vidarebefordra mina synpunkter till berörd personal så kanske dom väljer att ta kontakt.

Mvh Thomas
Senast redigerad av 1 Thho, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
turborenault skrev:för det första har vi ingen otrevlig personal.hittar vi nån skada på bilen,anmärker vi det.repor på utsidan eller smutsfläckar på insidan.tro inte att vi mörkar nåt,vill du ha hjälp får du det
Du visar nu upp exakt den besserwisser attityd som är så förbannat irriterande med verkstadsfolk: "Vi har rätt och kunden har ingen aning om vad han pratar om"

Noll ödmjukhet och vilja att faktiskt göra kunderna nöjda (som betalar din lön!)
av perhall
Påminner om när jag ringde Volvo Assistans/Assistance efter att ha haft batteritorsk. De satte in en sån där stång för att bända upp förardörren. "Blir det inga märken?" frågade jag. "Nej, jag vet vad jag gör", blev svaret. När allt var klart var det en två cm glipa mellan B-stolpen och dörren. REdan vid 50 kraftigt vindbrus som sedan blev mycket värre i högre fart. Det slutade med att de fick byta lister och lacka om dörr och dörrstolpar. Tröttsamt... just det, vem betalar deras lön.../PH
Användarvisningsbild
av Thho
andreas_lofgren skrev:
turborenault skrev:för det första har vi ingen otrevlig personal.hittar vi nån skada på bilen,anmärker vi det.repor på utsidan eller smutsfläckar på insidan.tro inte att vi mörkar nåt,vill du ha hjälp får du det
Du visar nu upp exakt den besserwisser attityd som är så förbannat irriterande med verkstadsfolk: "Vi har rätt och kunden har ingen aning om vad han pratar om"

Noll ödmjukhet och vilja att faktiskt göra kunderna nöjda (som betalar din lön!)
Ja, hitintills har dom inte bevisat motsatsen till det du skriver Andreas men vem vet, under har hänt tidigare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]