Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70sundsvall
Tacksam för hjälp! Har en snik 140 motor i våran v70 -03 som under 2 års tid vill tända miljö lampan. Oftast vid låg hastighet 70-90km/h på jämnt gaspådrag. Detta händer minst 5 gånger i månaden och den slocknar av sig själv efter några körningar, den slocknar aldrig under färd utan bara när man startar bilen så har den slocknat av sig själv.
Det vi gjort åt detta är följande
-Bytt luftmassamätaren, den lilla vakumstyrda ventilen som sitter på kylen som går till insuget (inloppsventil)
Felkoden på volvo säger att den är felande (inloppsventil). Hört flera som har liknande problem med detta.
Tacksam för hjälp.
av S.t.r.a.n.D
Märker du någon skillnad när lampan tänds?? Låg/ojämn tomgång?? Rycker när du accelererar?? Känns slö?? Drar med soppa än normalt??

Om Volvo säger att det är inloppsventilen och du har bytt den och det inte hjälper, så borde det ju rimligtvis inte vara den?
Är det den enda felkoden du får?
av V70sundsvall
Jaa! Enda felkoden, utom när jag bytte luftmassamätaren då vart det på den åxå. Ska kolla igen snart om det blir nåt mera. Kul att nån är vaken i alla fall. :mrgreen:
av S.t.r.a.n.D
När du bytte LMM fick du felkod på LMM, verkar ju skumt om inte den du bytte till är trasig.

Förstår att det är irriterande att den tänds hela tiden men om du inte får några riktigt felkoder och bilen inte går dåligt är det ju inte lätt att veta, speciellt inte här bakom tangenterna. :)
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Eeh, miljölampan är det "motorelfelslampan" du menar? Jag har en v70 awd -00 där motorelfelslampan tändes några ggr men slocknade självmant efter ett antal starter. Till slut efter c:a ½-år började bilen gå lite ryckigt emellanåt och cruise controllen slutade att fungera någon gång. Volvo bytte luftmassemätare och turboregleringsventil samt släckte felkoden som pekade på att någon av dessa var kass. Åkte några mil sen var det kört igen, bilen började rycka lite och motorelfelslampan tändes igen -puh! In på Volvo än en gång men nu pekade felkoden på spjällhuset, de fick tag i ett begagnat via volvodemonteringen som de monterade dit men jag behövde inte betala utan fick provköra några dagar först.. På väg mot jobbet en dag så försvann cruise controllen och det gick inte att köra sakta för då ryckte och skakade bilen som en rodeohäst, den gick sämre än nånsin!! Ny tid och åter in på volvoverkstan' som började se ganska uppgivna ut över min kärra men de förmodade att de fått ett felaktigt/defekt spjällhus som de monterat, så ännu ett beg. spjällhus fick ta plats under huven och felkoden släcktes.. Bilen provkördes ett par dagar av volvo motsvarande de sträckor jag brukade köra innan felet brukade uppstå men det gick vägen! Nu har bilen gått kanon i några månader så huvudfelet var spjällhuset. Läste en sak på något volvoforum förut; Det är inte frågan OM spjällhuset går sönder utan NÄR.. Vet inte om ditt fel ligger i spjällhuset men fenomenet du har påminde om mitt så.. -Strular din Cruise Controll dvs slutar fungera ibland så är det förmodligen spjällhuset med all känslig elektronik som är kass för givaren till 'CC' sitter däri..
av Larzan
Datorskrotarn skrev:Eeh, miljölampan är det "motorelfelslampan" du menar? Jag har en v70 awd -00 där motorelfelslampan tändes några ggr men slocknade självmant efter ett antal starter. Till slut efter c:a ½-år började bilen gå lite ryckigt emellanåt och cruise controllen slutade att fungera någon gång. Volvo bytte luftmassemätare och turboregleringsventil samt släckte felkoden som pekade på att någon av dessa var kass. Åkte några mil sen var det kört igen, bilen började rycka lite och motorelfelslampan tändes igen -puh! In på Volvo än en gång men nu pekade felkoden på spjällhuset, de fick tag i ett begagnat via volvodemonteringen som de monterade dit men jag behövde inte betala utan fick provköra några dagar först.. På väg mot jobbet en dag så försvann cruise controllen och det gick inte att köra sakta för då ryckte och skakade bilen som en rodeohäst, den gick sämre än nånsin!! Ny tid och åter in på volvoverkstan' som började se ganska uppgivna ut över min kärra men de förmodade att de fått ett felaktigt/defekt spjällhus som de monterat, så ännu ett beg. spjällhus fick ta plats under huven och felkoden släcktes.. Bilen provkördes ett par dagar av volvo motsvarande de sträckor jag brukade köra innan felet brukade uppstå men det gick vägen! Nu har bilen gått kanon i några månader så huvudfelet var spjällhuset. Läste en sak på något volvoforum förut; Det är inte frågan OM spjällhuset går sönder utan NÄR.. Vet inte om ditt fel ligger i spjällhuset men fenomenet du har påminde om mitt så.. -Strular din Cruise Controll dvs slutar fungera ibland så är det förmodligen spjällhuset med all känslig elektronik som är kass för givaren till 'CC' sitter däri..
Instämmer totalt.
Bilias ovilja att ta tag i mitt spällhus trots felkodsavläsningar (inga koder), sladd byten från batteri, LMM-byte slutade helt enkelt med att efter 2 års strul och in och ut på verkstad med felkodsavläsning/felsökning så böt jag in bilen. Orkade inte längre med bilen. Trots att jag sa till om att det ÄR gasspjället som strular, men man kontrade minsann och sa att dessa är det aldrig fel på. Trots Plus-Sverkers tv-inslag och spaltmeter i tidningarna.
Det gjordes allt annat än det jag bad om, programvara, rengörning m.m. men ingen kontroll av gasspjället.
Nu står bilen på en firma i Östergötland med ett överpris som heter duga. Hoppas ingen köper den.
Bilen gav oss två förstörda semestrar trots nyservad innan semestern och med kontroll av felkoder.
av S.t.r.a.n.D
Volvo verkstäderna är inte så villiga att byta spjällhuset om bilen inte visar felkod på just det. Varit med om det och de sa att visst vi kan byta det om du begär det men vi skulle inte välja att byta.

Det som Datorskrotarn skriver var på en -00, alltså med det italienska skit-spjället. Då är det precis som du skriver inte en fråga OM utan NÄR det går sönder. Men V70sundsvall har en -03 med det nya Bosch-spjället. Givetvis kan ju det också gå sönder men de håller riktigt bra jämfört med de gamla. Detta kan också vara en anledning att de inte vill byta spjällhuset utan felkoder för att de är ovanligt att de går sönder.
Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Italienska skitspjället -ha -ha -ha, det lät inget vidare -ha -ha -ha, men jag hajar..
Passar ett boschspjäll i min -00 också? Eller rättare sagt en -99:a med årsmodell -00 om man skall vara petig. Jag vet att han som monterade i det spjäll som sitter i nu var "nyare" om han menade av nyare årsmodell eller hade kortare körsträcka uppfattade jag inte bara att det var ett nyare begagnat fräscht -?-. Men passar bosch i min så kanske jag har ett sådant (icke) skitspjäll i min nu då eller? Bilen blev iaf att gå bättre än vad den nånsin gjort sen jag köpte den för c:a ett år sedan och i och med spjällhusbytet uppdaterades programvaran också minns jag att han sa, för de gör de alltid vid sådana jobb.
Användarvisningsbild
av jimDK
Den nya spjäll får inte användas med äldre modeller, tyvärr.
Jag har den italienska (2001) och är på 260000km, inga problem :-)
Det är kanske fler versioner av Magneti Marelli? eller är jag en av de lyckliga som hittills.....
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]