Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chripopper
Härom dagen så upptäckte jag att min s60 har börjat läcka olja, jag vill tro att det kommer från vevaxeln men det är svårt att se. Den har inte läckt förut utan det började bara direkt för nån dag sen.

Nu verkar det dock ha avtagit lite och det är bara lite fuktigt här och där av oljan (har inte slut olja :wink: )

Men kan det vara packboxen på vevaxeln som behöver bytas? Kan felet bero på igensatt vevhusventilation eller nåt sånt eller är den bara sliten? Vart kan oljan annars komma från förutom från vevaxeln? Det är nånstans vid driv och kamremmen det kommer ifrån....

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare!
Trodde själv att jag hade en läckande motor ända tills jag kollade runt lite och det visade sig att det var läckage på en slang till behållaren till servon. Det går ju två slangar till den och det kan ju vara någon av slangklämmorna som ska dras lite. För blir det läckage där får man den uppfattningen att det olja som kommer från motorn. Den har en viss förmåga att rinna neröver så man lurar sig. Kolla servobehållaren i fall att så inte du kör torsk där istället, då blir det tungstyrt.
MVH//Leffe.
av chripopper
Tjena leffe! Jag var ut och kollade nyss men det ser då inte ut som att det har runnit servoolja iallafall, slangarna såg hela och torra ut. Kollar man under bilen så ser man att blocket är fuktigt just till vänster om oljefiltret, så det måste ha runnit nånstans från den sidan där remmarna sitter...
Användarvisningsbild
av midnight
Kanske det är något med vevhusventiationen ändå som du var inne på själv då.
Du kan ju kolla en del trådar om just vevhusventilation i "kategorier" här i forumet ifall du kommer på något!
av chripopper
Hmm nu verkar det ha slutat läcka nästan helt, konstigt! När det läckte som mest så var det nästan slut olja, sen fyllde jag upp till max-strecket med ny olja och sen avtog det mer och mer.
av bonzo2
Ja, det var ju bra om det slutade att läcka olja....

Men vad är det för motor du har, hur många mil har den gått o.s.v.

Själv har jag en V70 2,4T, där oljereturröret från turbon läckte vid anslutningen till oljetråget, en ny packning, så vart det tätt.
Det sitter ju en packbox på vevaxeln även på den sidan, bakom remskivan alltså. Har du nyligen bytt oljefilter och kanske inte fått riktigt tätt ?
av chripopper
Jag har 2,4 sugmotorn 23500 mil. Jag har inte bytt eller gjort nånting, det började bara läcka en dag! Det kan hända att det börjar läcka om man kör en längre bit, får undersöka lite mer...
Användarvisningsbild
av isak
hej
såg volvograbbarna hade en kombinerad tryck-vaccummätare som de anslöt på oljesticksröret med en enkel kona av gummi sen varva motorn litet. det synns direkt om det är övertryck!
isak
Användarvisningsbild
av isak
hej.
gäller att ha en mätare med lämpligt mätoråde 0- 1,0 det framgick inte av mitt tidigare inlägg vaccummätaren i samma instrument används säkert till andra grejor.och kanske kan vara svår att få tag på. finns även motorer som har undertryck. vet inte vad volvos har för värden men har du över 0,2 har nog pacboxar svårt att hålla tätt?
isak

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]