Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag väntar leverans av en V70II 2.4D MY10 och funderar på att montera fästpaneler med krokar på sidorna i lastutrymmet. Volvobutikerna har ju kampanjpris på paketet med dessa samt sidonät och lastrumsavskiljare sedan början av sommaren.

Jag undrar nu om någon monterat dessa och har något tips att ge? Installationsanvisningen på Volvos hemsida (se länken nedan) verkar ju ganska enkel, men då jag tidigare inte borrat i någon av mina bilar så känns det självklart bättre ju mer man kollat upp innan.

Vilken typ av borr bör man exempelvis använda (stålborr eller kanske träborr) vid borrning i plasten, och är det något annat man bör tänka på?

Länk till installationsanvisningen:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 625fe91ec7

Tacksam för svar.

/Martin
jhenrikj skrev:Fästpanelerna är väl sånt som återförsäljaren monterar, så har du inte fått bilen än är det väl bara att beställa till?
Återförsäljaren kan montera fästpanelerna men det pris jag fick för fästpanlerna monterade och klara kändes onödigt hög med tanke på att installationen verkar vara ganska simpel. Har dock inte diskuterat priset med återförsäljaren då jag fick prisuppgiften på mail, men jag gissar att det säkert går att få till priset (eller kanske tom få monteringen gratis). Ska träffa säljaren nästa vecka och lär kolla upp det hela då.

Tänkte oavsett kolla upp och överväga om det är något man kan göra själv. Monteringen verkar ju inte direkt knepig liksom.

/Martin
Hej
När man har borrat genom plasten ska man vara försiktig för under sitter det färdiga gängor för att skruva fast hållaren i. Dessutom är det ganska viktigt att man borrar på rätt ställe av samma skäl. Klarar man det så är monteringen mycket enkel

Lycka till.
Om jag inte kommer ihåg fel så tror jag det var märkt i plasten där man skulle borra eller eventuellt att det följde med en mall i papper eller något sådant.
Tänk bara på "som NEW skriver" att det finns färdiga hål i plåten under som man måste vara rädd om.
Det är ett väldigt enkelt jobb med instruktioner som följer med krokarna.
Tack för två bra och givande svar.

Jag hade inte förväntat mig att det skulle finnas färdiggängade infästningar bakom den yttre plastpanelen. Jag tror att installationsmanualen nämner att man ska vara försiktig så man inte borrar för djupt, och det här lär ju vara anledningen.

Vilken borrtyp lämpar sig bäst för arbetet tror ni? Är det vanlig stålborr som är lättast (möjligen med tejpning och eventuell förborrning med 2,5mm) eller är någon annan typ av borr mer lämplig?

/Martin
contour skrev:Tack för två bra och givande svar.
Vilken borrtyp lämpar sig bäst för arbetet tror ni? Är det vanlig stålborr som är lättast (möjligen med tejpning och eventuell förborrning med 2,5mm) eller är någon annan typ av borr mer lämplig?
/Martin
Jag gav mig i kast med dylik montering och det visade sig vara väldigt enkelt. Jag använde en träborr som jag tejpade, eftersom de är spetsiga och dansar inte runt. Att montera på båda sidorna tog 30 minuter.

Ta det lugnt och följ instruktionen så går det som en dans. Lycka till.
chuckbuck skrev:Perfekt, en sån där hållare är jag ute efter. Vad kostar den ungefär?

Fästpanelsatsen med krokar kostar 515 kr. Sidonät som fästs i krokarna samt i krokarna i lastutrymmets skenor kostar 415 kr. Ett kit med fästpanelsats, sidonät samt lastrumsavskiljare finns nu för paketpriset 1295 kr om du har volvokort. Alla priser är exkl montering och enligt foldern med augusti månads volvokortserbjudanden som du hittar på länken nedan.

Här hittar du augusti månads volvokortserbjudande:
http://www.volvokort.com/dokument/volvobutiken/VB_1.pdf

Med vänlig hälsning.

/Martin
Senast redigerad av 1 contour, redigerad totalt 0 gånger.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]