NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Olle.H
Kan Volvo på något sätt ställa in så att dimljuset på min V50 MY10 funkar som lagen säger (i Sverige), dvs när dimljuskontakten är på men inte om halvljuset är på. Funkade ju på gamla 740/760. Eller måste man själv fixa till någon lösning. På min C70 har jag fixat det med ett relä + lite kablar.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det har jag inte hört att det finns men det är efterfrågat så nej, det finns ingen sådan lösning
Användarvisningsbild
av CabBO
På min C70N T5 Summum -08 funkar det om jag fattat dig rätt, men du måste ha på parkeringsljus. På min bil sätter jag på parkeringsljus och sen dimljuset och då lyser det. Funkade likadant på min S60 -02.
av S.t.r.a.n.D
CabBO skrev:På min C70N T5 Summum -08 funkar det om jag fattat dig rätt, men du måste ha på parkeringsljus. På min bil sätter jag på parkeringsljus och sen dimljuset och då lyser det. Funkade likadant på min S60 -02.
Detta fungerar på ALLA Volvo och har gjort sen många många modeller tillbaks.

Det Olle.H menar (tror jag) är att det INTE går att slå på dimljus när halvljuset är på och på så sätt inte riskera att köra olagligt med halv- och dimljus samtidigt.
Instämmer med Kalle att detta inte går att få från Volvo tyvärr. Vet inte om det går att fixa själv heller med de nya elsystemen. Men inget är väl omöjligt för den händige. :)
Jag har detta på min 740 och det är ju sjukt smidigt, dimljuskontakten är alltid påslagen och de tänds när jag vrider av halvljuset. Även kopplat så att dim tänds då helljus tänds.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Håller med... skulle också vilja ha den funktionen.
Jag har tre lägen där halvljuset alltid är på ( Halvljus, Halvljus med kurvfunktion och läge 0) sen har jag förståss parkeringsljus. Kan man inte göra så att halvljuset slås av på läge 0?
Slår man på parkeringsljusen och skall köra med dimljus på så är risken överhängande att man glömmer slå av parkeringsljusen när man lämnar bilen... iaf. i min förvirrade värld :)
Användarvisningsbild
av Olle.H
Ok, tycks vara så att man får fixa det själv. Men tar emot att börja koppla på ny bil... På min C70 har jag satt ett relä som styrs av halvljuset och helljuset. Sen har jag kopplat jordledningen till dimljusen så att den bryts när halvljuset är på, dvs när "bara" halvljuset har spänning, på dessa nyare bilar lyser ju halvljuset även när helljuset är tänt, så var det inte på 740/760. Men kopplar man reläet över både hel- och halvljus slår det bara till när halvljuset är på. Och när det slår till bryts jordningen. Enda nackdelen är att dioden på dimljusbrytaren inte slocknar när halvljuset slås på men den "finessen" kan jag leva utan.
Det svåra blir ju att koppla in kablar utan att sabba originalinkopplingarna... Har inte tittat hur det ser ut på V50:n ännu, bilen har bara gått 70 mil...
av S.t.r.a.n.D
_lucifer_ skrev:Kan man inte göra så att halvljuset slås av på läge 0?
Slår man på parkeringsljusen och skall köra med dimljus på så är risken överhängande att man glömmer slå av parkeringsljusen när man lämnar bilen... iaf. i min förvirrade värld :)
Inte på nyare bilar. I Sverige är det som bekant förbjudet att köra helt utan lyse, därför lyser halvljuset på våra svenska bilar när vi väljer läge 0. Amerikanska, säkert andra länder också, är det som det borde inget ljus på 0. På 850(kanske också x70serien) fanns det ett litet litet vred där man kunde ställa in hur "0" skulle fungera, ljus eller icke ljus. Men det finns inte på P2:orna.
Håller med att det är stor risk man glömmer vrida av park när man lämnar bilen, men efter ett tag har det satt sig i ryggen, iaf på mig. Händer ibland att när jag kliver ur automatiskt ska vrida tillbaks den trots att jag kört med halvljus hela tiden. :)
Olle.H skrev:Ok, tycks vara så att man får fixa det själv. Men tar emot att börja koppla på ny bil... På min C70 har jag satt ett relä som styrs av halvljuset och helljuset. Sen har jag kopplat jordledningen till dimljusen så att den bryts när halvljuset är på, dvs när "bara" halvljuset har spänning, på dessa nyare bilar lyser ju halvljuset även när helljuset är tänt, så var det inte på 740/760. Men kopplar man reläet över både hel- och halvljus slår det bara till när halvljuset är på. Och när det slår till bryts jordningen. Enda nackdelen är att dioden på dimljusbrytaren inte slocknar när halvljuset slås på men den "finessen" kan jag leva utan.
Det svåra blir ju att koppla in kablar utan att sabba originalinkopplingarna... Har inte tittat hur det ser ut på V50:n ännu, bilen har bara gått 70 mil...
Jag hoppas du löser detta. Skulle vara riktigt grymt och många blir nog nöjda då. Tyvärr tror jag det är ganska svårt med nya Canbus systemen. Nu är det så mycket datorer som styr hela system så jag tror inte det räcker bara med kablar och relän. Du måste nog in och pilla i mjukvaran också. Men är inte så insatt i det, som sagt hoppas du löser det.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]