Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alven
Jag har en V70 TDI -97 som låter konstigt när jag svänger vänster och gasar samtidigt. Ex rondellkörning.
Det låter ungefär som när ett hjullager är slut men känner inget glapp eller oljud i självaste lagret.
Kör jag på en landsväg och vinglar kraftigt märks det inget. Jag har tänkt på om det kan vara diffen som låter.
Någon som känner till om det är något vanligt fel.
av greenbay
Kanske ytter knuten på vänster sida?
Knackar det?
Om du svänger höger på samma sätt, hur låter det då?
/greenbay
av Alven
Det låter ingenting om jag svänger fullt (ex på en parkering) utan enbart vid kompletterand fjädrande rörelse och lite belastning.
Kanske kan vara inre knuten som är sliten?
Ska snart riva ner och ta reda på vad det kan vara.
av Alven
Har bytt både den inre och yttre knuten samt hjullager (vänster sida) men låter lika mycket ändå.
Ett mer "vibrerande" malande ljud,än ett konstant lagerliknande ljud. Och som sagt enbart vid accelaeration och rattutslag.
Om man bara vinglar över vägen i konstant fart hörs där ingenting
av Henke3
Alven skrev:Har bytt både den inre och yttre knuten samt hjullager (vänster sida) men låter lika mycket ändå.
Ett mer "vibrerande" malande ljud,än ett konstant lagerliknande ljud. Och som sagt enbart vid accelaeration och rattutslag.
Eftersom den lät mer vid rondellkörning, alltså vänstersväng där du lägger mest belastning på höger hjullager, borde du bytt på den sidan först.
Användarvisningsbild
av camaro69
Henke3 skrev:
Alven skrev:Har bytt både den inre och yttre knuten samt hjullager (vänster sida) men låter lika mycket ändå.
Eftersom den lät mer vid rondellkörning, alltså vänstersväng där du lägger mest belastning på höger hjullager, borde du bytt på den sidan först.
Gråt inte. Det finns väre motgångar i livet. Se det ljusa i att få nytt på båda sidor.
Frun hade säkert köpt något onödigt för pengarna annars. :wink:
av Alven
Bytt hjullager på andra sidan också.
Bytt länkarmen på vänster sida som var en aning "lös" i ena bussningen.
Låter fortfarande.

PS. Har bytt stötdämpare inkl gummi (fjäderbenslager var OK), bromsar, samt nya däck också (men det hade ju förstås inte med det att göra, skulle ändå bytas).
av *pettson*
Du har ingen möjlighet att spela in ljudet istället för att själv beskriva det och byta på måfå? Kan det tänkas vara nåt helt annat som du uppfattat som ett hjullagermalande?
Till och med mönstervalet på däcken kan ibland vara förvillande på viss typ av asfalt..
av Alven
Tyvärr samma ljud med andra hjul.
Man kan likna ljudet med det ljud som blir om du genar för mycket i en rondell. Dvs. om du nuddar de upphöjda stenarna som finns runt rondellens mitt. Hoppas ni förstod vad jag menar. Har funderingar på om det ändå kan vara höger sida. Kanske bästa att riva ner hela drivaxeln där och se över den.
Ska se om det blir bra om man spelar in ljudet.
av Alven
Lite glapp i högre inre knut så jag införskaffade mig en komplett drivaxel på höger sida.
Detta hjälpte inte heller att byta.
Då kan det väl bara vara diffen som låter. Men varför bara åt ena hållet i så fall?
Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]