Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanB
V70, 2,4 170, manuell -01.
Jag upptäkte att en damasken på vänster inre drivknut lossnat, så jag tog av hjulet, drog tillbaka damasken för att toka rent och fetta in på nytt. Då jag tog tag i "drivknutskoppen" som sitter mot växellådan känner jag hur den glappar en smula. Är detta normalt? Jag kan inte förstå annat än att det är på splinesen den glappar, men detta gör ju att det rör sig lite i packboxen. Packboxen läcker också lite, är detta ett vanligt fel på dessa bilar? Jag kan tänka mig att om det är normalt att det glappar på splinesen så är det också vanligt att det läcker i packboxen...?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är normalt med lite glapp där. Packboxen sitter nära splinesen, så det rör sig inte alls lika mycket i den.
av StefanB
Tack för upplysningen! Jag har nu haft ut drivaxeln och knackat in en ny packbox, då kunde jag ju ta isär och rengöra knuten ordentligt också. Vi får se om det blir tätt...
En följdfråga: På höger drivaxel sitter ju ett stödlager som verkar vara ett permanetsmort kul-eller rullager, hur lång livslängd brukar det lagret ha? Bör man kanske byta det förebyggande, jag kan tänka mig att lagret i v-lådan inte mår så bra av att stödlagret havererar?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har aldrig varit med om att det lagret ens har låtit illa, det är nog ingen fara. Annars är det ett standardlager, går antagligen att hitta mycket billigare än på Volvo om du tar måtten eller hittar beteckningen på det.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]