anp skrev:Jag funderade lite på det här med att titta i högerkanten vid möte med bländande fordon.
Hur säkert är det egentligen?
Ok att du får längre siktsträcka vid sen avbländning, men samtidigt tror jag att de flesta anser det störande med sen avbländning.
Men att då titta i högerkanten av vägen samtidigt som du antagligen är distraherad av den mötandes bländande ljus, borde ju inte skapa säkrare körförhållanden?
Vad sker ifall en älg går över vägen från Vänster, 150 meter> längre fram?
Ser du den då i.o.m den längre siktsträckan som helljuset ger, eller ser du den för sent ändå trots helljus, just för att du tittade i högerkanten för att undvika att bländas av den mötande?
Och vart i högerkanten skall jag titta?
En 6-10 meter bred väg blir ganska smal om jag blickar 500 meter framåt, samtidigt som jag försöker undvika att se en mötandes helljus på det avståndet.
Om jag istället tittar i högerkanten, säg 25-100 meter framåt, vad har jag då för nytta av mitt helljus?
vi kan väl göra ett experiment.?
9av 10 här har varit bländade..?.. men alla har kunnat köra vidare..
Att vara bländad innebär att inte kunna se efter att ha sett in i ljuset.. ögat är alltså i princip bedövat.. allt annat räknas till starkt ljus.. men INTE bländad..
Sätt upp en stark ficklampa på lämplig ståhöjd.. låt den skina rakt in i ögonen på dej.. bara en kort sekund...(använd lämpligen så att du skiner rakt in i bägge ögonen..) vänta nu en halv minut.. så ögonen är med igen.. titta nu till höger om lampan.. ordentligt till höger..så den hamnar mera eller mindre i ögonvrån.. titta nu sakta åt vänster.. du ser lampan hela tiden.. du kommer däremot att tycka att ljuset är starkare och starkare.. vartefter du kommer mot centrum.. notera när du tycker det är väldigt starkt, titta genast bort åt höger igen.. kan du fokusera direkt?.. då var du inte nära bländning ... om du däremot inte kan fokusera så är du bländad.. om du nu inte var bländad kika lite längre till vänster än den punkten du var vid förut.. så du kommer lite längre mot centrum.. gör om tills du blir bländad. Notera nu hur nära centrum du kan vara utan att du blir bländad.. det är inte många grader du behöver kika åt sidan..
*Ok att du får längre siktsträcka vid sen avbländning, men samtidigt tror jag att de flesta anser det störande med sen avbländning.
Men att då titta i högerkanten av vägen samtidigt som du antagligen är distraherad av den mötandes bländande ljus, borde ju inte skapa säkrare körförhållanden?*
Siktsträckan är bättre ALLTID om du kikar åt sidan..dina ögon ställer inte om sej för mötandes ljus på samma sätt. Du behåller fokus dessutom, det snabbar på om nåt tittar ut.. Vore skojjigt om nån härinne tävlingsskjutit i många år som jag gjort.. då kunde vi vara flera att förklara vad fokusbyte, ljusförhållanden och olika skiftningar gör för synskärpa och irritation för dina ögon..det är inte nonsens och inte hemligheter.. närmaste optiker lovar jag stödjer det som sägs..
Det säkra ligger i att du inte enligt fysiska lagar kan bli bländad.. en icke bländad förare ser mera än en som är bländad. så enkelt är det.. egentligen är inte alla ens överens om det bara är helljus som är bländande.. för det var även halvljus, xenon, dåligt monterade lampor, antagligen projektorlampor samt lite flera varianter.. kvar är då att vi får köra släckt på natten eller för den delen blända av 500 meter innan och försöka krypa mot varandra föratt hinna ana om nåt vill ut från vägkanten..och inte ens då.. kommer vi att se bra..för den mötande har fortfarande lysen..
*Och vart i högerkanten skall jag titta?
En 6-10 meter bred väg blir ganska smal om jag blickar 500 meter framåt, samtidigt som jag försöker undvika att se en mötandes helljus på det avståndet.*Jag vill se dej blicka 500 meter framåt i hel eller halvljus.. för övrigt handlar det om att flytta blicken runt 5 grader.. inte 55 grader..
*Om jag istället tittar i högerkanten, säg 25-100 meter framåt, vad har jag då för nytta av mitt helljus?[/quote]
vi kan väl göra ett experiment.?*om vi bortser från att den del av svaret är på raden ovan så.. lägger jag en motfråga som svar..
vad har jag för nytta av mitt helljus om jag stirrar in i mötandes ljus överhuvudtaget?. Kontrasten bör bli att mitt lyse verkar sämre än vad det är ...då jag tar med hans ljus i bakgrunden.. att se så långt som möjligt är att se så lite som möjligt av det intensiva i hans lysen.. då spelar varken hel eller halv nån roll... han förstör min totala sikt för att han ens har lyset på..