Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lilj
Varför är Castrol 5-30 dyrare än 0-30 och 0-40 ? Själv tycker man ju att 0-40 borde va dyrast ? Nån som har ett bra svar?
Användarvisningsbild
av jimDK
flyvert skrev:Om man summerar alla kallstarter under en motors livslängd (oavsett temperatur) måste väl motorn må bättre av 0W än trögare olja (om övriga parametrar är liknande)?

Ju kallare desto mer viskös olja bör man ha, eller?
det är sant. Siffran står framför "W" indikerar viskositeten vid koldstart.Tallet som står för (efter) "w" indikerar viskositeten med varm motor.
Det är i allmänhet bättre att köra en 0w30 (om bilan er spec'et så), speciellt om motorn-styrning(software) har INLAGD hög omdrejningstal(RPM) vid kallstart, för att värma upp katalysatorn snabbt. Min V70 2004 har hög omdrejnigstal(RPM) vid kallstart, så väljer jag 0w30.
äldre motorer kan ha toleranser som gör dem olämpliga för en tunna olja, varför 0w er en dålig idé. Använd endast 0w om bilen är spec'et det (tror jag alla volvoer i denne tråd/forum er).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorolja
Senast redigerad av 1 jimDK, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jimDK
Lilj skrev:Varför är Castrol 5-30 dyrare än 0-30 och 0-40 ? Själv tycker man ju att 0-40 borde va dyrast ? Nån som har ett bra svar?
Oljepriset är inte alltid logisk. en olja som används av många kan vara dyrt eftersom det krävt.
det är inte säkert att priserna alltid återspeglar produktionskostnaderna .
http://www.mapodo.de/index.php/cPath/16 ... /1/sort/4a
kanske.
av Lilj
Det har du nog rätt i. Fast på din sida verkade det inte skilja sig nått i pris. Själv handlade jag på Laitis och då skiljde det 200kr mellan Edge 5-30 och Edge sport 0-40 på 4L
av Tomisco
Nu börjar man snöa in sig helt i denna djungel av beteckningar.
Enligt denna länk:
http://www.volvocars.com/uk/tools/Owner ... A%20v3.pdf
ska jag välja SLX Professional Longtec 0w-30 i första hand och SLX Professional 5W-30 i andra hand.
Hur ska man tänka? Jag kör max 1000 mil/år och byter 1 gång/år. Är det ändå idé att välja Longtec?
Funderar också på det här med kallstart och förhöjd tomgång. Hur stor skillnad är det mellan 0W och 5W?
Man gör ju inte många kallstarter när det är -10 eller kallare.

Ojojoj, vilken nörd man är!!! Ibland önskar man att man hade tummen mitt i handen och bara lämnade in bilen
vid service och betalade glatt. Det är ju ändå riktiga i-landsproblem vi diskuterar här :P
av swisch
Jag kör min S80 T6 på Valvoline SynPower 5W -40 en helsyntetolja, har kört den 10000 mil på denna olja. Byter vid service var 2000 mil.
Det måste vara ett rejält påslag på oljepriserna ni nämner, jag betalar 1140 kr för 20 l =57 kr/l för Valvoline oljan.
Jag har kört på Valvoline olja sedan 1971 i olika Volvobilar, både trimmade och standardbilar, jag tycker det är en suveränt bra olja

mvh Christer

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]