Vi tar det från början då:
Jag satt och pratade med Brainy för kanske 2-3 veckor sedan på MSN. Vi satt antagligen och diskuterade Turbo X då jag var/är väldigt sugen på en sådan. Jag visade honom några stycken och sådär. Sen så skrev jag typ såhär: "Fan de kanske är lika bra och byta nu för jag känner på mig att det kommer hända något med min bil snart!" och sen gick samtalet vidare.
Vid den tiden så hade jag för första gången upplevt att växelspaken ryckte lite vid gaspådrag i 5ans växel. Reagerade lite över det och funderade en stund på vad de kunde vara när jag körde, tänkte att det ska jag kolla upp när jag kommer hem, men glömde bort det.
Sen var jag och Tomas iväg på en liten tripp i förra veckan och samma sak hände igen, kanske att jag såhär i efterhand kan säga att det var lite värre, men just då tänkte jag inte på det. Tomas tyckte i alla fall att jag skulle ta och kolla upp det på nätet och sådär. Men det blev inte av igen.
I tisdags var jag faktiskt hemma en runda hos Tomas med min kusin. Vi stod och slöpratade lite och Tomas frågade om jag hade kollat vad de med skakningarna på 5ans växel kunde bero på. Nej det hade jag ju totalt glömt bort. Men jag skulle prova lite när jag körde hem och gasa lite på de olika växlarna sa jag...
Sagt och gjort, jag och min kusin rullar hemåt och när vi kommer ut på en fin låååång raksträcka med inga buskar eller träd inärheten av vägen ger jag "han lite och jobba med"! 2an, 3an, 4an, 5an . Pressar upp honom i närmare 200 men kan inte säga att jag upplever något speciellt. Möjligt att han var kanske lite slöare än vanligt. Men sen när jag ska gå ner i fart igen så hör jag typ som något vinande ljud från motorn. Jag går tillbaka till ungefär 90 kmh och när jag ska ge gas igen för att kunna lägga i farthållaren på 90 kmh så skakar hela bilen så in i helvete, alltså den skakar vid gaspådrag. Så jag blir ju såklart livrädd och går ner till 50 kmh och ringer tomas direkt (det är nog vad han menar att jag ringde för tio minutersen) och frågar om han har någon aning. Men han vet inte så jag tänker att det går ju ändå hyffsatt att köra såhär hem (har kanske 5-6 km kvar) sagt och gjort så börjar vi så sakta tuffa hemmåt.
När vi kör där så tycker jag mig urskilja lite rök bakom bilen vid gaspådrag, men inte så mkt så jag blir spec. orolig. Vi kommer tillslut hem och nu låter jag bilen stå och tugga på tomgång. Och det ska sägas att han går verkligen som en påse nötter då. Han går ojämt, upp och ner i varv, låter illa och ryker som fan. Öppnar då motorhuven och upptäcker att han läcker olja från oljetråget varpå jag typ får panik och springer in i bilen och stänger av helvetet! Efter det så bestämmer vi att jag inte ska köra en millimeter till utan bärga upp den till Kronobergs Bil (SAAB) här i Ljungby.
Jag börjar givetvis söka runt på nätet och snackar med lite folk som förstå sig på dethär med motorer. Allt talar för samma sak: Turboras!
Dagen efter det så ringer Kronobergs Bil. Han i andra änden börjar rabbla upp en massa, försöker hinna med men eftersom jag inte är så insatt i alla termer och sådär så är det enda jag får ut av det ungefär: Trasig kolv, ny begagnad motor, skrapad motor, beställa hem, 35 000:- !!!!! :!: . Men jag säger till honom att det är bättre jag kommer upp senare under dagen så kan vi diskutera det mer i detalj och i lugn och ro. Just i denna stund var snaran nära

Åker upp där och vi hittar mannen som hade kollat på bilen. Han berättar att ena kolven har spruckit och att det enda man kan göra är att försöka hitta en begagnad motor eller köpa en s.k. skrapad motor (har senare fått förklarat att det är typ bara själva motorn (kolvar, vevaxlar, motoblock mm) och att man sen tar allt som sitter på utsidan från motorn som jag har nu) detta ska kosta 19 000:- plus arbete = 35 000:- .
Jag tycker ändå att det låter lite mycket så jag ringer till min kära Lasse Lack (han jag köpte bilen av som också har verstad) , han i de närmsta idiotförklarar allt som Kronobergs Bil har sagt (trodde nästan det från början) och säger att det är bättre att jag dra dit bilen till honom istället (ca 9 mil) och att det kommer inte bli några 35 000 kr hos honom inte, inte ens om han får göra samma jobb.
Så nu lutar det åt att jag ska slänga upp bilen på en kärra och dra dit den till honom i början på nästa vecka.
Det är ungefär där vi är just nu.