Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Funderar på om det går att lista upp vilka verktyg med artikelnummer som är bra att inneha för att slippa skada bilen onödigt.

T.ex verkar ett s.k. "fiskben" ett måste vid lossning av inredning. Sen såg jag en bild nån typ av "eldgaffel" i plast vid lossnig av fronten på bilen. osv...
Att BSR felkodare är ett måste för att spara en liten slant i slutändan, det verkar självklart, dock så är det ingen Volvoartikel (synd).

// Lasse
av *pettson*
Bäst jag säger såhär, jag ser inte ned på människor som inte vet mycket om att skruva, dom är säkert bra på annat, så ta nu inte mina rader som nåt elakt. Men jag förundras över ibland hur enkelt folk vill ha allt serverat framför sej idag. Istället för att investera 300kronor i en informationskälla över bilen så ägnar sej många åt att fråga basicsaker (många blir dessutom irriterade om inte svaret kommer inom en timma). Basicsaker som tar en minut att få svar på ur en egen verkstadshandbok.
Så mitt outgrundliga tips innan man pillar på bilen.
NÄR DU KÖPER EN BIL, KÖP EN VERKSTADSHANDBOK SOM GÄLLER DEN BILEN SAMTIDIGT.
Böckerna innehåller inte allt naturligtvis, men dom innehåller faktiskt säkert 60% av det som avhandlas i forumet VARJE DAG för få verkar vilja söka eller läsa själva.
Återigen.. EN VERKSTADSHANDBOK är det absolut FÖRSTA som bör inhandlas alltså.

Och gällande er som nu tyvärr känner er träffade..
Det är likadant i alla branscher, ingen verkar vilja skaffa information själv gällande whatever, det är alltid enklare att fråga andra och bli irriterad för att svaret inte är snabbt nog eller för den delen utförligt nog. Själv har man väl inget eget ansvar för sitt kommande arbete? :roll:

Svaret är det att: Även den du frågar kan ha FEL, även verkstadshandböcker har ibland fel, men det är betydligt mera sällan än när man ställer en fråga öppet. :-)-)
Användarvisningsbild
av cybermunk
hahahahaha Pettsson jag garvar lite åt din kommentar om verkstadsahndbok det var faktiskt det första jag köpte när jag köpte min 745:a hade haft bilen i 3 dagar då jag köpte boken på biltema :D Guld värd :D

Haynes Förstör det själv (Gör det själv)
av Larzan
Nu undrar jag om inte Pettson menar VerkstadsHandboken, tjock som 2-3 biblar och inte reparationshandboken från Haynes, tunn som dasspapper.
Viss skillnad ja.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]