Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

isak skrev:... har bara förstått att brasiliens etanoltillverkning är väl en av de skitigaste verksamheterna i världen, vilket bör vägas in!
etanolbilarnas törst och brist på gasmackar talar för min del till dieselns fördel...
Så tack vare att du tycker att etanolen skitar ner vid tillverkning så tänker du inte tanka den? Då kommer du inte heller tanka bensin eller diesel då efter att ha läst följande artikel. Smutisg oljebrytning

Jag tror nog på etanolen just nu, det kanske inte är framtidens bränsle men det är ett av de bästa just nu, och det är busenkelt att konvertera en gammal bil.
Oavsett vad ni trycker så löser sig problemet snart själv ändå.

Oljan har tagit 100.000.000 år att bilda och vi gör slut på rubbet på ca 100 år. Alltså förbrukar vi den 1.000.000 ggr så snabbt som den bildas.

Det räcker 30-50 år till sedan är problemet ur världen för oljan är slut, så enkelt är det. Och då måste vi köra på förnyelsebart.
erikn skrev:
isak skrev:... har bara förstått att brasiliens etanoltillverkning är väl en av de skitigaste verksamheterna i världen, vilket bör vägas in!
etanolbilarnas törst och brist på gasmackar talar för min del till dieselns fördel...
Så tack vare att du tycker att etanolen skitar ner vid tillverkning så tänker du inte tanka den? Då kommer du inte heller tanka bensin eller diesel då efter att ha läst följande artikel. Smutisg oljebrytning

Jag tror nog på etanolen just nu, det kanske inte är framtidens bränsle men det är ett av de bästa just nu, och det är busenkelt att konvertera en gammal bil.
Satsning på konvertering av gamla bilar istället för den löjeväckande miljöbilspremien för nya bilar som ändå troligtvis körs på bensin. Tanken på att skrota ut fullt fungerande bilar försvinner och alla blir glada :D .

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]