Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
I vissa lägen är Mekonomen bättre kvalitet och i vissa lägen dyrare.

Omvända finns också.

Och för att bevisa omgående så slipper vi det senare.

Orginal satt bromsslangar fram på min V70N som höll 3-4 år, sedan sprickbildningar. (borde vara ett kännt problem även för CarMan)
Nu sitter Mekonomens bromsslangar där.
Diskuterade detta vid senaste bilbesiktningen och de kommenterade att bromsslangarna som sitter på bilen (Mekonomen) var mjukare och smidigare än orginal.

Ordinal var riktig skitkvalitet, gissningsvis inköpta i något lågkostnadsaland i fjärran östern, och inköparen haft bonussystem. :twisted:
Troligen är även Biltemas bromsslangar bättre än orginal.
Hur svårt kan det vara att få detta att funka? Bromsslangar har funnits i mer än 50 år.

Har även Mekonomens spindelleder och ska bli kul att se hur många år de håller. Orginal inget kul.
Vanligvis så väljer jag i 9 fall av 10 orginaldelar.
T.ex. Kamremsatser, drivremmarm, bränslefilter, bromskivor och belägg mm köper jag orginal, kanske feg men vill inte testa sådant. Kanske är ändra fabrikat lika bra.

Inget av ovanstående hade jag förväntat mig vara billigare men förhoppningsvis bättre kvalitet.

Eller vad sägs om gångjärn för tanklock, nr 2 är nu på väg att spricka sönder (ena fjäderfästet nu av) Orginal

Ska man göra precis som handbromsbackar att man byter efter några år oavsett om de hunnit gå sönder ännu?

Är inne på mitt tredje orginal bilbatteri och bilen är 9 år så ibland håller inte de tiderna du angav CarMan om 5-8 år, möjligen om det valts ett kvalitetsbatteri, t.ex. VARTA, men nu har jag snålat och köpt billigt orginal på Bilia.
Eller kanske skulle man kikat på Mekonomen? :roll:

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Funk
Personligen tycker jag att Volvos batterier är alldeles utmärkta och ganska billiga, dom klarar ofta både 7 och 8 år, vilket rätt många trådar i forumet tyder på. Man läser rätt ofta om folk som börjar få batteriproblem på sin MY-00-02 p.g.a att dom fortfarande kör med det fabriksmonterade batteriet.
Undantaget är väl bilar med värmare som körs korta sträckor, men med misskötsel så håller inga batterier speciellt bra.

Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
@Ringhede.

Köp nytt gångjärn till tankluckan på Mekonomen så får du se om det är av bättre kvalitet. :wink:

Mekonomen var bra förr. Nu tar dom ut svinaktigt höga priser och är vid många tillfällen betydligt dyrare än Volvo original.
Användarvisningsbild
av Charmed
Biltema??

699:-

är det ok eller varning?
Användarvisningsbild
av jimDK
CarMan skrev:
camaro69 skrev:Vem har inbillat många att Mekonomen är billiga eller bättre?

Mekonomens VD
I Danmark finns det en skillnad mellan priset för en timmes arbete på ca 150,- (mek.är billigst)
reservdelar är vanligtvis identiskt.
Användarvisningsbild
av isak
hej
699 sek på biltema?
köp ett ock jämför vikten med ditt gamla eller ett fabr-nytt orginal så förstår du att du får vad du betalar för.
isak
Användarvisningsbild
av isak
du kan höra med SWEDOL de har global till hyfsade priser.
isak
Användarvisningsbild
av falcon
Jag köpte ett 100amp på biltema för ca 1200kr funkar utmärkt.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]