Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Seeya_
hej. jag går i tankarna på att skaffa mig en s60 helst t5 aut men jag undrar om det finns några vanliga fel som kostar tusenlappar. är less på att betala dyra rep från min nuvarande galant -01. och om det finns något som man bör veta eller kolla på när man ska köpa en s60.
tack på förhand
Senast redigerad av 1 _Seeya_, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Vanliga fel är ungefär samma som på V70N, sök på forumet

Exempel

Spindelleder
Handbromsbackar
Bromsskivor
Motorfästen
Bussningar framvagn
Krängningshämmarstag
Gångjärn tanklucka
mm

Inget direkt allvarligt och relativt billigt att fixa.

Därför köpte vi även en S60 till frugan (hade redan en V70N i famlijen)

Köp du en S60, mycket trevlig bil, kolla bara upp den först. :-)-)

Finns dock en luring, kan vara olje läckage vid växellådan. Hittade ett par sådanna när vi letade bil till frugan.
Inte jättevanligt men dyrt.

mvh Roland
av janne44
Kolla så att INTE någon dörr öppnar sej igen när du larmat på. I mitt fall var det låskistan. Volvo här i Göteborg ville ha 3500kr för jobb/kista (Kan även vara styrdon och då kostar det 5500kr hos Volvo :( ). Jag köpte en begagnad för 300kr och bytte själv. Kolla som sagts innan, LÄCKAGE motor/låda. Känn också att växlarna går i som dom skall(annars blir det till att sära motor/låda och smörja upp axel). Kolla även upp A/C :-)-) Lycka till Janne
Användarvisningsbild
av _Seeya_
har hört någonting om spjällhusen, är lite orolig för de då jag haft det problemet på galanten som kostade mig 8000 kr :???:
av S.t.r.a.n.D
Köp en -03 eller nyare så behöver du inte oroa dig för spjällhuset. -01 hade alla modeller det italienska skiten, -02hade vissa de nya bosch och andra skärpet. men till -03 hade alla det nya.
av Wych
Japp, som sagt kolla upp ACn så den kyler bra och på bägge sidor. Min var in för ett par veckor sedan på en ac-kontroll där hittade läckage i kompressor och kondensor, nya delar+jobb o fyllning skulle gå på 15.700kr... ;-//
Användarvisningsbild
av _Seeya_
men hur vanligt är felet med spjällhuset? finns spjällhus problemet på alla motor storlekarna kan ju även tänka mig en 2,4T. och är det lätt att fåtag i beg delar. blir tyvärr lite för mycket för min plånbok med en -03 eller nyare :???:
och när är det kam byte?
av S.t.r.a.n.D
Det är nog tyvärr rätt vanligt, på många räcker det till att börja med att rengöra spjällhuset men till slut är det bara att byta.På -01 tror jag alla modellerna hade problemet, vågar inte säga till 100%.

Vid 16000mil är det kamremsbyte.

Hur mycket har du tänkt lägga ut?? (om de är okej ett fråga) Tänkte bara att de går ju att hitta billiga -03, de är inte alltid så mycket dyrare än en -01. Kanske lite mer mil men kan ju ändå vara i bättre skick.
Användarvisningsbild
av _Seeya_
okej. jag tänkte mig ungefär 70-75000kr men skulle ju helst vilja ha en 2,4T -03:a då isåfall. för om kammen byts vid 16000 så kan men ju börja kolla på dom som gott 16-17000mil tack för svaren
Användarvisningsbild
av _Seeya_
har tittat runt lite men har en fråga angående spjällhusen. en 2003:a som ar tillverkad 2002/10 har den de bara eller det dåliga huset?

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]