Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
aha, smart, det är en möjlighet...
Jag undrar också :roll: om det finns några som faktiskt har en sub-antenn förstärkare
Vi får se om det finns någon som skriver.....
Användarvisningsbild
av Funk
I min S60 sitter en liten box (grön har jag för mig), ansluten till antennkabeln framifrån och en liten kabelstump som går till kontakten i stötfångaren.
Jag missade att ansluta den efter att monterat av stötfångaren, men i mitt fall gjorden den inget för mottagningen då jag inte har originalradion. Jag har för mig att det är två kablar dragna hela vägen fram till stereons kontaktstycke så det fungerar felfritt även om en är helt urkopplad. Har man ej originalradio med diversity så används inte antennen i stötfångaren, och även originalet fungerar bra med bara en..

I elschemat över V70 -04 så finns det varianter, både med en och två antennförstärkare. Modul 16/67 (förstärkare till stötfångarantenn) sitter enbart monterad till stereo med extra slutsteg enligt schemat.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Funk skrev:I min S60 sitter en liten box (grön har jag för mig), ansluten till antennkabeln framifrån och en liten kabelstump som går till kontakten i stötfångaren.
Jag missade att ansluta den efter att monterat av stötfångaren, men i mitt fall gjorden den inget för mottagningen då jag inte har originalradion. Jag har för mig att det är två kablar dragna hela vägen fram till stereons kontaktstycke så det fungerar felfritt även om en är helt urkopplad. Har man ej originalradio med diversity så används inte antennen i stötfångaren, och även originalet fungerar bra med bara en..

I elschemat över V70 -04 så finns det varianter, både med en och två antennförstärkare. Modul 16/67 (förstärkare till stötfångarantenn) sitter enbart monterad till stereo med extra slutsteg enligt schemat.

/Thomas
Det verkar vara så att de audiopaket som inte hade extra slutsteg inte heller hade diversity i radion. Det verkar så om man får tro kopplingsschemat. På tidiga vagnar hade alla bilar två, medan på senare är det S60/S80 (alla) och V70 med extra slutsteg som har det. Brytpunkten verkar gå vid MY-03. Där det bara är en antenn till audiopaket utan slusteg.

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
hej
nu vart det intressant? nu fick jag förklaringen på den gröna boxen HB inget slutsteg finns på min V70N03 visserligen tidigt uttagen. ibland har radion dålig mottagn- får försöka bena ut om det är väderrelaterat vatten saltlake MM. kommer säkert ledtrådar att gå på.
isak
Användarvisningsbild
av Funk
Skillnaden mellan sedaner och kombi kan möjligen bero på att antennerna är olika bra, troligen är antennen i den lutande rutan på sedanerna sämre än den vertikala på kombimodellerna, varför det krävs två antenner. Kanske är även rutornas slingor ändrade mellan årsmodellerna på kombibilarna..
Jag kan inte utläsa om det är skillnader beroende på marknader, men den möjligheten finns ju också.

/Thomas
Användarvisningsbild
av jimDK
Det låter som om lösningen för mig är att köpa den gröna förstärkare.
När jag får en felkod,måste det innebära att radion är beredda att använda den gröna sub-antenna förstärkare(på V70an 2004).
Jag får ingen felkod från S80eren (2001), som också verkar ha samma situation, kabler utan den gröna förstärkare, kanske den INTE er beredda till subantenna.
Användarvisningsbild
av jimDK
Det kan vara den danska importören tar bort förstärkaren,och om man betalar för det, så kostar det lite extra att lägga in den i gen.
de är väldigt snåla med extra utrustning, försöker tjäna pengar på den minste saker eftersom priserna på bilen är så galen(Registreringsavgift 180%) de har endast en mycket liten vinst.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]