Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

där tycker vi olka. började åka bil med bakhjdr-den tekniken är svår att komma ifrån. fr-bilar understyr besvärliga i moddsträngar bak-bilar går ju drivande hjul i samma spår där behöver man inte känna sig över, bara att gasa bakändan får man alltid med sig.
isak
där tycker vi olka.
Jag är inte ute efter en debatt för eller emot. Det finns säkert redan här på forumet. Men jag är intresserad av att höra argument. Jag har varit med några år både vad gäller ålder :-) och antal bilar. Jag har haft både framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet. När det gäller Volvo har jag haft 240, 940 och nu V70.

Själv upplever jag bara en enda fördel med bakhjulsdrift. Det är att man i tid märker när det börjar gå åt skogen och man kan enklare korrigera. Framhjulsdrift ligger tveklöst bättre på vägen och det gäller inte bara Volvo. Har även haft Saab (förlåt :-) ) men nackdelen upplever jag är att när man väl märker att det börjar släppa då kan man inte göra ett skit.

Bilar med hög effekt kan jag också tänka mig är att föredra med bakhjulsdrift. Roligare att få alla hästarna på bakhjulen, i alla fall så länge man inte behöver svänga.

/Magnus
av *pettson*
isak skrev:där tycker vi olka. började åka bil med bakhjdr-den tekniken är svår att komma ifrån. fr-bilar understyr besvärliga i moddsträngar bak-bilar går ju drivande hjul i samma spår där behöver man inte känna sig över, bara att gasa bakändan får man alltid med sig.
isak
I samma spår? Det beror helt på vilken volvo..
940= 1470/1460 mm fram/bak
240= 1420/1350 mm fram/bak
850= 1520/1470 mm fram/bak

Hursomhelst är det så vilket många antingen inte vet, eller har glömt bort. Att 850 och framåt har passiv styrande bakvagn. TOE förändras alltså bak beroende på belastning vilket gör att bilen inte är särskilt sladdbenägen då den svänger med bakvagnen in i böjen. Några kasttendenser i moddsträngar finns inte över huvudtaget med den bakvagnen som 850 har om den mår bra och om den är injusterad, personligen tycker jag väl att bakvagnen glöms bort och att folk skiter i dom, då är den inte lika förlåtande.. Tyvärr verkar däckverkstäderna skita fullständigt i vissa grundregler och ställer bara toe fram dessutom. Problemet är att toe BAK ska ställas FÖRST för att sen avgöra hur toe står fram.. Annars kan man få häftiga egenskaper som inte främjar fordonet.
Men jämför inte bilens egenskaper med andra framhjulsdrivna med halvstela bakvagnar.
Vilka namn bakvagnarna har vet jag inte men det jag vet är att bakhjulen på 480n styr innåt/utåt i kurvorna beroende på hastighet.
Och bakaxeln ska väl liknas vid en torsionsaxel mellan hjulen som vrider sig och styr hjulen beroende på belastning.
Mjukstel kallade väl volvo den.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
*pettson* skrev:Ingen aning faktiskt. Vet däremot att just 850s axel lanserades som den första styrande axeln.
Förlåt om jag svarar lite sent men det finns ju 2 bilmodeller som Volvo aldrig har "erkänt" och det är 300 o 400 serien. 480n var ju dessutom en test av en framhjulsdriven plattform för framtida bilar, vilket födde 850n men betydligt mer förfinad än 480n.
Ett exempel på icke erkännande är ju när Volvo fick frågan om likheterna mellan C30 o just 480n. Svaret dem gav var typ [Homer] DOH, 480 vad är det för bil, DOH [/Homer]

Detta fick jag reda på i en diskussion med en släkting till mig som var en högt uppsatt tjänsteman inom Volvo på 80 o 90 talet.
Varför slutade Volvo att sponsra 300serien i rallycross mm mm?
Jo för 300an körde förbi 240n på bana....inte bra att problembarnet från Holland kör om Sveriges stolthet.

Nåväl nog om detta.
Kör V40 T4a numera MEN har kvar en 360 88a o en 480T 89a som jag plockar fram när nostalgin gör sig påmind. :)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]