Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Hej!

Fick lite problem som jag misstänker kan bero på att batteriet börjar bli dåligt, det var knappt att startmotorn orkade dra igång motorn fast det är mitt i sensommaren, mätte med voltmätare som visade 12.28 V efter att jag hade kört 15-20 minuter, satte på Ctek laddaren, den laddade på för fullt ett bra tag innan den gick över till underhållsladdning. Mätte efter laddningen på batteriet fick då 12.5 V, startade bilen och mätte igen, fick då 13.8 V - 14.03 V, på tomgång, så generatorn verkar ladda.

Batteriet är antagligen samma sedan bilen var ny 2001, så det har isåfall hängt med i drygt 8 år, det är det senaste halvåret som batteriet ibland har visat tecken på att vara svagare.

Det jag undrar över är:
1. Hur länge håller ett batteri i en V70N (blandad körning) ?
2. Finns det någon datummarkering någonstans på batteriet ?
3. Räcker det med att en cell är defekt, (eller håller på att bli defekt) för att batteriet ska tappa effekt ?

Det gäller V70N, B5244S 170 hkr, 2001

/VolvoNisse
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoNisse skrev:Hej!

Fick lite problem som jag misstänker kan bero på att batteriet börjar bli dåligt, det var knappt att startmotorn orkade dra igång motorn fast det är mitt i sensommaren, mätte med voltmätare som visade 12.28 V efter att jag hade kört 15-20 minuter, satte på Ctek laddaren, den laddade på för fullt ett bra tag innan den gick över till underhållsladdning. Mätte efter laddningen på batteriet fick då 12.5 V, startade bilen och mätte igen, fick då 13.8 V - 14.03 V, på tomgång, så generatorn verkar ladda.

Batteriet är antagligen samma sedan bilen var ny 2001, så det har isåfall hängt med i drygt 8 år, det är det senaste halvåret som batteriet ibland har visat tecken på att vara svagare.

Det jag undrar över är:
1. Hur länge håller ett batteri i en V70N (blandad körning) ?
2. Finns det någon datummarkering någonstans på batteriet ?
3. Räcker det med att en cell är defekt, (eller håller på att bli defekt) för att batteriet ska tappa effekt ?

Det gäller V70N, B5244S 170 hkr, 2001

/VolvoNisse

1. Efter 5-6 år kan du räkna med att det börjar bli dåligt, mindre om du tömt det helt någon/några gånger, kanske lite längre om det skötts bra.

2. Vej ej..

3. Det räcker med en dålig cell för att det inte skall orka med.

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
hej
det där batt- har nog gjort sitt! enl min erfarenhet får man vara glad om det hänger med eft-3-5 år.
precis som thomas säger.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
orginal batteriet håller 5-8 år.
livslängden är helt beroende hur ofta & länge batteriet är urladdat under 50%
Användarvisningsbild
av Charmed
Var in på Mekonomen i dag och skulle skaffa ett nytt batteri.. dömm till min förvåning att det kostade över 1800 spänn.. är detta normalt?

Dom sökte på mitt regnummer och fick fram att det kostade så mycket.. DOCK sa han att han även hade ett sämre för 1450:-.. tyckte det var mycket för ett"SÄMRE"..lägger isåfall till 350:- för ett "bättre" ispfall.. tycker dock att det var mycket..
Användarvisningsbild
av CarMan
hör med volvo på måndag så ska du se att dom har bättre pris
av VolvoNisse
Kollade idag med voltmätare, utan att laddaren varit på, nu visade den 12.5V, i Haynes står det om laddningskondition: 12.5V=dålig, 12.6V=normal, 12.7V=bra.

Blir att skaffa ett nytt batteri då det verkar vara dags för byte.
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
min erfaren het är att batterierna i V70N håller mycke längre än i gammla 740, då batteriet har en svalare plasering. på en 740 så håller ju batteriet ca 3-4 år
Användarvisningsbild
av camaro69
Vem har inbillat många att Mekonomen är billiga eller bättre?
Användarvisningsbild
av CarMan
camaro69 skrev:Vem har inbillat många att Mekonomen är billiga eller bättre?

Mekonomens VD

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]