Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Grattis till bilen. Det finns dock viss risk att du kommer blänga avundsjukt på v70 föraren på ica/ikea som lastar in det mesta, eller över de ojämna o dåliga stadsvägarna.
Det är vinterhjul som ska in i förmånsvärdet. Köp bara däcken i samma dimension och byt på dina org fälgar. Glöm inte lägga i punkaspray bara.
Vad gäller sann körglädje tycker jag att 3-serien förlorat en hel del skärpa med elservostyrningen, känns väldigt konstlat i mittläget bl a.
intifadaman skrev: I vår familj är det jag och min sambo som båda är 180cm långa + en nyfödd och en sju-åring. Vi bor i innerstan och åker mycket sällan iväg någonstans med mycket packning. Och 80% av tiden åker jag dessutom ensam i bilen.
Har verkligen provat 3 serien och den är ju fasiken klaustrofobiskt trång i kupe/bagage när man tex handlar lite saker eller är 4 i bilen. Ska din stackars sambo sitta som en hopfälld sak bakom framstolen med bilbarnstolen???

Om du bytt V70II mot en 5-serie touring så hade jag förstått dig, men en BMW 3a. På 4 pers och barnvagn, grattis säger jag bara. Vänta bara till 7-åringen ska ha med en kompis också ?:-/

Vi har en BMW 5 också och en 2 sitsig sommarsportbil men så är vi bara två i familjen ändå uppskatttar jag utrymmet i V70.
intifadaman skrev: jag är ju bara 28 år, inte fan ska jag sitta och trycka i en V70 om jag inte måste . .
28 med två barn, det är ju NU du behöver en Volvo V70, när ungarna är utflugna och du äldre, då kan du byta till BMW
buddha88 skrev:Personligen så kan du inte hitta bättre stolar än va d e i nya V70, skapligt pigg, bra lastutrymmen, perfekt som tjänstebil, själv letar ja efter V70 komfort stolar som ja kan sätta in i S70 :-)-)

Valet e helt rätt
Stolarna i V70II är så dåliga... Fy fasiken vad jag väntar på min beställda V50 som har 100 gånger bättre stolar jämfört med min V70II MY2008... De är för korta i sittdynan och sedan så gör det att framdelen i stolen gör att högerbenet domnar bort efter ca 15 mils körning. Medan V50 har sportigare stolar som är mera jämna i sittdynan. Den kan jag köra utan problem 80 mil i sträck utan att få varken ont eller domningar i benen. Själv är jag 190 cm och ganska slankt byggd med mina 83 kg.
Min förra V70N hade samma typ av stol som V50 har vilket var mycket bättre. Så personligen anser jag att Volvo verkligen har misslyckats genom att standardmontera en komfortstol i V70II men nu finns det ju en sportvariant att välja så det är väl på rätt väg i alla fall.

//Henrik
[quote="intifadaman] Hmm det har jag inte ens tänkt på. Min arbetsgivare har inte sagt någonting om den saken. Det enda de sa var "välj vilken bil du vill med max inköpspris på 321`. Ta gärna en BMW, dom har fina bilar".
[quote]

Vilken trevlig arbetsgivare, min säger Volvo eller SAAB...
Och grattis till ett mycket bra val med rätt färg :-)-)

//Henrik
VolvoB20 skrev:
intifadaman skrev: I vår familj är det jag och min sambo som båda är 180cm långa + en nyfödd och en sju-åring. Vi bor i innerstan och åker mycket sällan iväg någonstans med mycket packning. Och 80% av tiden åker jag dessutom ensam i bilen.
Har verkligen provat 3 serien och den är ju fasiken klaustrofobiskt trång i kupe/bagage när man tex handlar lite saker eller är 4 i bilen. Ska din stackars sambo sitta som en hopfälld sak bakom framstolen med bilbarnstolen???

Om du bytt V70II mot en 5-serie touring så hade jag förstått dig, men en BMW 3a. På 4 pers och barnvagn, grattis säger jag bara. Vänta bara till 7-åringen ska ha med en kompis också ?:-/

Vi har en BMW 5 också och en 2 sitsig sommarsportbil men så är vi bara två i familjen ändå uppskatttar jag utrymmet i V70.
Håller inte med dig B20 angående kupútrymmet, upp till och med fyra personer sitter bra i trean. Enligt Teknikens Värld skiljer 1 cm på kupelängden, 3 cm på bredden i framsätet och 5 cm på bredden i baksätet till Volvos fördel. Är man inte tre i baksätet så är det knappast trångt i trean. På höjden har BMW ett par cm mer utrymme samt avsevärt längre sittdynor fram och bak. I bagaget är det dock mycket stor skillnad, bla är V70II 17 cm längre.....

Hade inte vi haft de förbenade barnvagnarna hade vi klarat oss gott med utrymmet i trean.

Mvh
Arese
intifadaman skrev:Nu är det klart! Har beställt en alpinvit 318d touring med comfort och dynamic paketet + panoramatak, tonade rutor, USB, interiörlist i ädelträ och halvläder brunt/svart, svart innertak, M läderratt. Bilen är det vackraste jag sett! Även två av säljarna hos BMWn tyckte att det var den snyggaste 3-serie specen de sålt. Med kampanjer och lite prut fick jag den för 321tkr.

Jag provkörde 3 olika modeller innan jag kunde bestämma mig. Först körde jag en manuell 320d och därefter en manuell 318d. Jag märkte ingen som helst skillnad i prestanda. Båda var extremt responsiva och sjukt pigga och roliga att köra.Jag antar att skillnaden märks först vid riktigt höga hastigheter och så fort kör jag aldrig. Jag är en laglydig småbarns far :D Därför bestämde jag mig för att räcker med en 318d för mig. Dock var jag osäker på om jag skulle ha automat eller manuell. Provkörde därför en 318d automat, men den var påtagligt slöare än den manuella. Dessutom försvann en del av körglädjen, så jag sket i automaten. Visst, jag kör mycket inne i stan så man kan tycka att jag hade haft stor nytta av en automat. Men med den bilen kunde man ju starta på 2:an och köra på den upp till 60km/h utan problem, så det blir aldrig jobbigt.

Och sportstolarna: WOW säger jag bara. Lätt de skönaste jag suttit i. Slår volvos soffor alla dagar i veckan (smaksak jag vet). Men stolarna var som klippta och skurna för mig kroppsbyggnad. Och för att inte tala om ratten, helt underbar.

Så nu börjar nedräkningen. 10 lååånga veckor kvar...
Grattis, blir en fin bil, testa aldrig någon med sexa bara :D

Mvh
Arese
kave skrev: Vad gäller sann körglädje tycker jag att 3-serien förlorat en hel del skärpa med elservostyrningen, känns väldigt konstlat i mittläget bl a.
Håller med om att elservon inte är en förbättring ur körglädjeperspektiv, den är dock ungefär en triljon gånger bättre än den i V70II avseende feedback, snabbhet och såklart drivhjulsinfluenser.

Vill man slippa elservon i trean väljer man bara 335i som har kvar den gamla styrningen, då slipper man också servotronicen och får en riktigt köttig, tung och manlig styrning som passar bilens sportiga karaktär 8)

Mvh
Arese
Halvmas skrev:Förvånar mig att du inte prioriterar automatlådan högre. Stockholmstrafiken blir knappast bättre de närmsta åren och automat är outstanding i köerna och stadstrafiken. Har du haft automat innan så kommer du nog att ångra dig hårt. Om inte så är det inga problem eftersom du då inte vet vad du går miste om :wink:
Prioriterar man aktiv sportig körning är inte manuell att förakta + att man sprarar 20000:-. 3-seriens direkta styrning, relativt hårda fjärdring - allt pekar i sportig riktning.

Själv är jag glidartypen. Manuell finns inte i min värld. 8)

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]