Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bonzo2
Jag har en V70N 2,4T -00 och undrar hur man får isär bränsleröret vid insuget, för det måste tas isär om jag ska ta bort insuget ??
Måste man ta bort insprutningsmunstyckerna om jag tar bort insuget ??
Användarvisningsbild
av wissel
mv2 skrev:...tyvärr - annars hade jag tagit med ev felkoder.
Lite synd att så få skriver in i signaturerna var dom kommer ifrån, då skulle man kunna erbjuda hjälp, varför är så många hemliga. jag hjälper gärna till med felkoder........men bara i mitt "härad" :-)
Användarvisningsbild
av jimDK
bonzo2 skrev:Jag har en V70N 2,4T -00 och undrar hur man får isär bränsleröret vid insuget, för det måste tas isär om jag ska ta bort insuget ??
>>bränsleröret:
Ja, det kan vara lite besvärligt. Jag använde en hemmagjord "verktyg", av ett litet metal-rör. Jag kan ta en bild av det...
det finns en krage der inne i samlingen(med kroker) måste skjutas tilbaka, så att rören kan skiljas.
>>insprutningsmunstyckerna
Nej, låt dem sitta.du kan få problem med o-ringar,om du tar ut dem.
av bonzo2
jimDK skrev:
bonzo2 skrev:Jag har en V70N 2,4T -00 och undrar hur man får isär bränsleröret vid insuget, för det måste tas isär om jag ska ta bort insuget ??
>>bränsleröret:
Ja, det kan vara lite besvärligt. Jag använde en hemmagjord "verktyg", av ett litet metal-rör. Jag kan ta en bild av det...
det finns en krage der inne i samlingen(med kroker) måste skjutas tilbaka, så att rören kan skiljas.
>>insprutningsmunstyckerna
Nej, låt dem sitta.du kan få problem med o-ringar,om du tar ut dem.
Jo, så mycket har jag förstått att det kan vara lite pilligt att få isär bränsleröret. Det finns verktyg på Biltema, men vet inte om dom passar. Om du kan fixa en bild, skulle jag vara väldigt tacksam....

Då slapp jag det momentet med insprutarna då....
Användarvisningsbild
av jimDK
en bild av den lilla djävulen
Bild
en liten styk tape/band bakom, så det inte slinker ut eller rutsjer ned ifrån bensin pip.
Det är av metall så att den kan driva hagerne och skärt upp på längs,så at det kan dras/pressas omkring röret.
Användarvisningsbild
av jimDK
bonzo2:
servo pumpen har et rör/slang som är i vägen för manifolden(insugs-röret), så är det på min 2.4t i alla fall.
Jag tog ut olja-fällan utan att ta bort servo-rören, men det är ett helsike arbejde. Tror är det bäste er att ta bort servo-röret,jeg vet inte hur?
om du tar bort servo-röret, vil jag gerne vite hur du gör det :-)
Senast redigerad av 1 jimDK, redigerad totalt 0 gånger.
av bonzo2
jimDK skrev:en bild av den lilla djävulen
Bild
en liten styk tape/band bakom, så det inte slinker ut eller rutsjer ned ifrån bensin pip.
Det är av metall så att den kan driva hagerne och skärt upp på längs,så at det kan dras/pressas omkring röret.
Tack så mycket !

Då är det bara att svära lite och börja skruva då... :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
om nu oljefällan & kanalen in til motorn var i så dåligt skick så bör (läs ska) du demontera oljetroget & rengöra kanalen i denna, samt BYTA sugsilen.
& du bör också ladda nya mjukvaran i spjället
Användarvisningsbild
av jimDK
CarMan skrev:om nu oljefällan & kanalen in til motorn var i så dåligt skick så bör (läs ska) du demontera oljetroget & rengöra kanalen i denna, samt BYTA sugsilen.
& du bör också ladda nya mjukvaran i spjället
Jag hade en känsla av att detta var en större sak. Jag måste se om jag kan ta reda på det....
Det är en flytande tätning/pakning för olja-sumpen/troget?
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]