Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jolly87
Hej!
Jag har en XC70 D5 -05. jag har fått börja fylla på bromsvätska med jämna mellanrum och idag så lämna jag in den på volvo verkstad och på verkstaden så lät som om det skulle bli dyrt. Han prata om kopplingscylindern. Vad kan en sådan operation kosta?
Har haft bilen i ca: 6månader och där har bara varit bekymmer bytat vacumpumpen och bromservon, fått ladda in ny mjukvara i databoxen. Finns där fler "sjukdomar" på denna modellen?

Tack på förhand!

Jolly!
Användarvisningsbild
av flyvert
Hade samma fenomen på min V70-04.

Hade vid tiden för problemet trygghetsavtal...
... volvomekken som tog emot mig fyllde upp med bromsvätska så att lampan slockande och skickade iväg mig utan åtgärd och kommentaren "du har slitna bromsbelägg, därför har nivån sjunkit".

Några veckor senare tyckte jag mig kunna se att nivån i broms- och kopplingsvätskebehållaren (dom delar bytta) var på väg nedåt igen och åkte och lyfte upp bilen på närmsta mack. Mellan motor och växellåda kunde jag tydligt se att något "i närheten" läckte vad som såg ut som bromsvätska.

Med detta "bevis" vek mekkaren ned sig och bytte manövercylindern och problemet var löst.

Vet inte vad det skulle kosta, Volvo verkar ha fasta priser så det kan dom säkert slå upp åt dig innan ev. åtgärd.
Jobbet är ingen "rocket-science" så om du känner någon annan verkstad med bra rykte kan du ju kolla upp priset där.

/f
av Nystromt5
det kostar ungefär 15000 kr skulle jag tro för vid byte av slavcylinder/manövercylinder så byter man även ramlagertätning och kopplingen eftersom att de nya volvo har en invändig slavcylinder. m.v.h jonte
Användarvisningsbild
av flyvert
Nystromt5 skrev:det kostar ungefär 15000 kr skulle jag tro för vid byte av slavcylinder/manövercylinder så byter man även ramlagertätning och kopplingen eftersom att de nya volvo har en invändig slavcylinder. m.v.h jonte
På min bil byttes endast manövercylindern (osäker på packningen) men inte kopplingen vad jag vet.
C:a 14000 kr blev slutnotan från verkstaden (som bekostades av maskinskadeförsäkringen minus min självrisk)

Jolly87 - angående problem med V70 kan du läsa mina inlägg i denna tråd: Vad jag hatar Volvo skit (V70N -00 och S60 -02)

/f
av Nystromt5
flyvert skrev:
Nystromt5 skrev:det kostar ungefär 15000 kr skulle jag tro för vid byte av slavcylinder/manövercylinder så byter man även ramlagertätning och kopplingen eftersom att de nya volvo har en invändig slavcylinder. m.v.h jonte
På min bil byttes endast manövercylindern (osäker på packningen) men inte kopplingen vad jag vet.
C:a 14000 kr blev slutnotan från verkstaden (som bekostades av maskinskadeförsäkringen minus min självrisk)

Jolly87 - angående problem med V70 kan du läsa mina inlägg i denna tråd: Vad jag hatar Volvo skit (V70N -00 och S60 -02)

/f
om det var en riktigt verkstad så byts alltid koppling vid inre läkage! jobbar själv på volvo firma
Användarvisningsbild
av isak
hej
så där är det när fabrikanterna jagar kostnader!! tror saab var först med att flytta in kopplingscyl- i kombination med lagret,
i dag har många det samtliga har samma problem med läckage. (vad var det för problem när den satt UTVÄNDIGT) på 850n var det en slang + låsring så var den demonterad för åtgärd till småpengar. heder åt SCANIA som har gått tillbaka till cylinder på utsidan,visserligen lastbilar där tror jag kunderna vägrade betala fakturor eft- garantin! där pratar vi betydligt större kostnader i att riva ner vxellådor kraftuttag MM.
SLUTSATS
det är billigt i produktionsledet, det sorgliga är att skiten håller under garantitiden? sen får kunden betala!
tror det är samma tillverkare av urtrampningslager kopplingscyl- till de flesta fabrikanter kompositmaterial som förmodligen deformeras av värme därav läckaget!
isak
Användarvisningsbild
av flyvert
Nystromt5 skrev:
flyvert skrev:

/f
om det var en riktigt verkstad så byts alltid koppling vid inre läkage! jobbar själv på volvo firma
Jobbet utfördes av Volvo originalverkstan i min stad - har kvar kvitto och jobbeskriving.
Frågade faktiskt mekken innan bytet om inte det vore på plats att även byta kopplingen: svaret blev nej.
Man kanske snålade därför att jag hade trygghetsavtal och det skuille kosta pengar för Volvo-koncernen?
Man undrar hur det hade låtit ifall jag hade varit utan avtal och betalade direkt ur egen ficka? ??:-/
Användarvisningsbild
av isak
gomorron
där slog du huvudet på spiken! hade du varit utan avtal hade de inte lämnat garanti utan kopplingsbyte.
känner igen det där resnemanget från ett annat märke.
isak
Användarvisningsbild
av flyvert
Så egentligen har jag ett case om jag går tillbaka till verkstaden med pappren och undrar varför inte kopplingen byttes i samband med bytet av manövercylindern?
Användarvisningsbild
av isak
ligger litet i vad du säger. men du får väl svårt att bevisa att kopplingen tagit skada, hur många % den är sliten, olja etc? de kommer säkert att ta fram det finstilta för att skydda sig.
isak
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]