Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mv2
Hej

Jag har nyligen rensat oljefällan och gjort rent gasspjället - magneti marelli. Båda var i behov av rengöring och framförallt oljefällan där kanalerna in till motorn var tämligen täta och hade en beläggning som påminde om underredsmassa.

Lite förvånande då bilen - en V70 med sugmotor - går mest långa sträckor och oljan byts enligt rekomenderade intervaller.

Jag böt dessutom stift - olja och luftfilter vid samma tillfälle och bilen var strömlös när jag gjorde arbetet .

Den fungerade först utmärkt när allt var på plats igen - men efter cirka 10 - 15 mil gjorde jag en omkörning med kickdown och efter det upptäckte jag att ett meddelande i displayen där det står att motorservice erfodras.

Motorn går fortfarande i stort sett normalt - med undantag av att det ibland dröjer någon sekund innan tomgången går ned till normal nivå. Även farthållaren fungera vilken tydligen kan påverkas om det är någon större störning.

Jag har även gjort bilen strömlös en andra gång i förhoppning att problemen skulle försvinna - utan att det hjälpte.

Finns det någon på forumet som upplevt något liknande - eller är det bara att bita i den sura sidan på äpplet och åka till Volvo.

trevlig dag

mv2
av J.F.S
greeeken skrev:Då skulle jag börja felsöka gasspjället.
börja med att rengöra det kanske?

hehe, det står i första meningen att h*n gjort rent oljefälla och gasspjäll ;)
Användarvisningsbild
av greeeken
J.F.S skrev:
greeeken skrev:Då skulle jag börja felsöka gasspjället.
börja med att rengöra det kanske?

hehe, det står i första meningen att h*n gjort rent oljefälla och gasspjäll ;)
Hehhe sorry såg bar oljefälla.
Kanske du inte satt tebax det rätt, fast å andra sidan de ganska svårt att misslykas med det

Okej läste lite bättre nu.
Ang tomgången så råkade jag ut för det när jag rengjorde gasspjället.
Jag monterade ner det igen o satte det på platts o vipps så funkade det bra. Antar att det kom in luft eller så.
av böjjarn
Hoppar in me en fråga......Oljefällan, var sitter den och hur gör man ren den? Länk kanske? Har gjort rent mitt gasspjäll. Tycker att bilen är slö, å drar mycket mer soppa än normalt.......//Johan
Användarvisningsbild
av jimDK
böjjarn skrev:Hoppar in me en fråga......Oljefällan, var sitter den och hur gör man ren den? Länk kanske? Har gjort rent mitt gasspjäll. Tycker att bilen är slö, å drar mycket mer soppa än normalt.......//Johan
sitter under inloppsrör (indsugnings manifold)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=43200
Jag har byttat oljefälle på både mina Volvoer (140HK sug-motor och 2.4t).
koster runt 400-500,- det kan inte svara sig att rengöra den,lättare att köpa nytt ;-)
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]