Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NCR
zenobia skrev:Det lär ju vara straffbart. Du vet att du gjorde fel. Kan nog bli svårt att komma undan om dom hittar dig men det är ju lungt du postade ju på ett anonymt forum... :D

NOT....
:lol:
Användarvisningsbild
av Danneman
:lol:
Användarvisningsbild
av Åque
är det okej då om man tankar med kort och inte kollar hur mycket det blev?
Användarvisningsbild
av vetten
Hej efter att ha läst alla inlägg i den här debatten kan jag bara säga så här: eftersom jag själv sköter några mackar åt ett stort bensinbolag ibland så vet jag att om det blir fel på en pump vilket händer ibland så försöker vi att stänga den pumpen så fort som möjligt, det brukar inte ta så lång tid innan det kommer ett meddelande till mej, numera är allt övervakat av datorer och dom reagerar när det blir sådana fel som beskrivs här dom stänger inte av pumpen men dom larmar mej via sms så att jag kan vidta lämpliga åtgärder, att en och annan har fått billigare eller mer bensin det är smällar som bolagen får ta, hittills har inte någon "feltankare" har blivit anmäld av oss utan går det sönder så gör det, kan för övrigt tillägga att mackarna jag sköter är obemannade så det är ju ganska fritt fram om nåt skulle inträffa, att vi skulle sätta oss och granska en massa övervakningsfilm för att försöka få fast några skyldiga är ju en löjlig tanke inte heller att farbror blå skulle göra någon större affär av en sån anmälan är ju knappast heller att tänka på då bevisbördan är allt för stor att få fram i förhållande till brottets storlek, så grattis till att du fick billigare soppa :D att du sen tar upp det här och undrar om det är lagligt eller inte bevisar ju bara att ditt samvete reagerade att sen fler ser en chans att göra samma sak som du gjort eller upptäckt att det går att göra är ju upp till deras samvete, vad som däremot är olagligt och säkert straffbart är ju om du tipsar någon om att man kan göra på detta sätt och uppmanar honom att göra det, då begår du ett lagbrott men jag tror inte att polisen kommer att försöka bevisa att du gjort det med uppsåt som det så fint heter.
mvh
Vetten
av zenobia
vetten skrev:Hej efter att ha läst alla inlägg i den här debatten kan jag bara säga så här: eftersom jag själv sköter några mackar åt ett stort bensinbolag ibland så vet jag att om det blir fel på en pump vilket händer ibland så försöker vi att stänga den pumpen så fort som möjligt, det brukar inte ta så lång tid innan det kommer ett meddelande till mej, numera är allt övervakat av datorer och dom reagerar när det blir sådana fel som beskrivs här dom stänger inte av pumpen men dom larmar mej via sms så att jag kan vidta lämpliga åtgärder, att en och annan har fått billigare eller mer bensin det är smällar som bolagen får ta, hittills har inte någon "feltankare" har blivit anmäld av oss utan går det sönder så gör det, kan för övrigt tillägga att mackarna jag sköter är obemannade så det är ju ganska fritt fram om nåt skulle inträffa, att vi skulle sätta oss och granska en massa övervakningsfilm för att försöka få fast några skyldiga är ju en löjlig tanke inte heller att farbror blå skulle göra någon större affär av en sån anmälan är ju knappast heller att tänka på då bevisbördan är allt för stor att få fram i förhållande till brottets storlek, så grattis till att du fick billigare soppa :D att du sen tar upp det här och undrar om det är lagligt eller inte bevisar ju bara att ditt samvete reagerade att sen fler ser en chans att göra samma sak som du gjort eller upptäckt att det går att göra är ju upp till deras samvete, vad som däremot är olagligt och säkert straffbart är ju om du tipsar någon om att man kan göra på detta sätt och uppmanar honom att göra det, då begår du ett lagbrott men jag tror inte att polisen kommer att försöka bevisa att du gjort det med uppsåt som det så fint heter.
mvh
Vetten
Nästa gång du får ett SMS kan du ju skicka en kopia till mig..
:D
av turture
vetten skrev:Hej efter att ha läst alla inlägg i den här debatten kan jag bara säga så här: eftersom jag själv sköter några mackar åt ett stort bensinbolag ibland så vet jag att om det blir fel på en pump vilket händer ibland så försöker vi att stänga den pumpen så fort som möjligt, det brukar inte ta så lång tid innan det kommer ett meddelande till mej, numera är allt övervakat av datorer och dom reagerar när det blir sådana fel som beskrivs här dom stänger inte av pumpen men dom larmar mej via sms så att jag kan vidta lämpliga åtgärder, att en och annan har fått billigare eller mer bensin det är smällar som bolagen får ta, hittills har inte någon "feltankare" har blivit anmäld av oss utan går det sönder så gör det, kan för övrigt tillägga att mackarna jag sköter är obemannade så det är ju ganska fritt fram om nåt skulle inträffa, att vi skulle sätta oss och granska en massa övervakningsfilm för att försöka få fast några skyldiga är ju en löjlig tanke inte heller att farbror blå skulle göra någon större affär av en sån anmälan är ju knappast heller att tänka på då bevisbördan är allt för stor att få fram i förhållande till brottets storlek, så grattis till att du fick billigare soppa :D att du sen tar upp det här och undrar om det är lagligt eller inte bevisar ju bara att ditt samvete reagerade att sen fler ser en chans att göra samma sak som du gjort eller upptäckt att det går att göra är ju upp till deras samvete, vad som däremot är olagligt och säkert straffbart är ju om du tipsar någon om att man kan göra på detta sätt och uppmanar honom att göra det, då begår du ett lagbrott men jag tror inte att polisen kommer att försöka bevisa att du gjort det med uppsåt som det så fint heter.
mvh
Vetten
Tack, det va ungefär nått sånt jag skulle komma fram till men e svårt att formulera sig ibland... :D
Användarvisningsbild
av vetten
Då blir det ju uppsåt ju :shock:
Användarvisningsbild
av Role
:) Håller Med! staten Tjänar tillräckligt med Pengar på oss Bilister, Helt okej Att tanka!!
av krewblew
CarMan skrev:Du kände ju till felet, då är det alltså olagligt.

Din kompis kom på felet, då är hans grej också olaglig.

båda grejorna är ju nån form av stöld.

men om din kompis inte haft koll på att han fått mer bränsle än vad han skulle ha så är det ju inte stöld.
Det är ju inte direkt stöld, de har ju betalat för soppan. Om än ett billigt pris.. :lol:
Användarvisningsbild
av Scania
Nuförtiden tankar väl de flesta med kort... och då är chansen till "jackpott" mycket mindre.
Fast det har hänt mig en gång att nånting i registreringshanteringen krånglade, antingen i pumpen eller nåt shabbel på kreditbolaget. För jag blev aldrig debiterad den tankningen...

Det är många år sedan nu och preskriberat, men man kan ju undra om jag begick något brott då, eftersom jag inte ringde till kreditbolaget och krävde att få betala...? :roll:

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]

Hej Har du löst problemet? Mvh Peter