NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaceuser
Hej!

Köpte en V50 D5, 2007:a för några veckor sedan. den går riktigt bra, men jag får ofta förnimmelser av att den känns trög ibland när man ligger och glider på landsvägarna, oavsett fart. Det är som om jag samtidigt bromsade en aning och gasade samtidigt. Inte så att den accellerar dåligt Jag tänkte att kanske det är typen av asfalt eller att bromsarna ligger på, men det verkar inte vara något av detta. Därför underar jag om andra har upplevt samma känsla? Skulle det kunna vara något med DSTC systemet, för det hanterar ju både motor och bromsar och kanske även automatlådan? I alla fall en tanke? Känslan är inte konstant men störande ofta.

Tackar på förhand för kommentarer kring detta.
Användarvisningsbild
av henka35
spaceuser skrev:Hej!

Köpte en V50 D5, 2007:a för några veckor sedan. den går riktigt bra, men jag får ofta förnimmelser av att den känns trög ibland när man ligger och glider på landsvägarna, oavsett fart. Det är som om jag samtidigt bromsade en aning och gasade samtidigt. Inte så att den accellerar dåligt Jag tänkte att kanske det är typen av asfalt eller att bromsarna ligger på, men det verkar inte vara något av detta. Därför underar jag om andra har upplevt samma känsla? Skulle det kunna vara något med DSTC systemet, för det hanterar ju både motor och bromsar och kanske även automatlådan? I alla fall en tanke? Känslan är inte konstant men störande ofta.

Tackar på förhand för kommentarer kring detta.
Däcken?? bredd och lufttryck påverkar rullmotståndet ganska mycket...

//Henrik
av Lövet
Däcktryck är det första att kolla.

Hur ligger din förbrukning till? Den ger en indikation om något är fel.
Användarvisningsbild
av spaceuser
Jag har kollat däcktrycket som låg mellan 2.2 och 3 kg på de fyra Michelindäcken (205/55 x 16), vilket jag då justerade till 2.3 fram och 2.2 bak. Trodde först att det var alldeles för lågt, men således inte.

En tur till fram och tillbaka till Öland från Västerås klarade den på 0,57 l/milen, medans en ny tur Västerås - Helsingborg - Västerås ville den ha lite till, 0,59 l/milen enligt bilens dator i medelförbrukning, som jag nollställde när jag köpte den. Dvs i stor sett detsamma.
av Psyko
Troligtvis känner du av att bilen regenererar partikelfiltret.
Hur ofta den gör det kan jag inte säga eftersom det beror på din körning.
Som grundregel kan man säga att det utförs 1 gång/tank.

Det som händer då är att mototrstyrsystemet gör allt det kan för att
värma upp partikelfiltret för att en renbränning ska kunna ske.
Då kan bilen kännas lite ryckig och orkeslös.
Användarvisningsbild
av henka35
spaceuser skrev:Jag har kollat däcktrycket som låg mellan 2.2 och 3 kg på de fyra Michelindäcken (205/55 x 16), vilket jag då justerade till 2.3 fram och 2.2 bak. Trodde först att det var alldeles för lågt, men således inte.

En tur till fram och tillbaka till Öland från Västerås klarade den på 0,57 l/milen, medans en ny tur Västerås - Helsingborg - Västerås ville den ha lite till, 0,59 l/milen enligt bilens dator i medelförbrukning, som jag nollställde när jag köpte den. Dvs i stor sett detsamma.
Jag skulle ha minst 2,6-2,8 i dina däck.... själv kör jag med 3,3 på mina 245/40-18
Användarvisningsbild
av spaceuser
Det stämmer nog att däcktrycket är i det lägsta laget trots rekommendationen i Volvohandboken, så jag ska nog höja det några hekto.

Angående regenereringen av partikelfiltret så är det också en tanke jag funderat över, även om jag tycker det hållt på ovanligt länge i så fall. Jag har för mig att den processen bara ska ta runt 20 min om jag läst rätt.

Jag ska avvakta några mil till och se om det försvinner. Annars får jag höra vidare hos Volvoverkstaden.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag vill minnas rapporter om att D5:or ibland kan få för sig att rensa partikelfiltret stup i kvarten. Sök i forumet.

Själv har jag dock aldrig märkt av den där partikelrensningen alls.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag kan säga att jag märker direkt när min renar. Motorn låter helmysko o det luktar bränt om man kör inne i stan. jag har inte heller samma kraft i motorn när den gör det.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]