Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sliver
Funderar på att köpa mig en V70, årsmodell 05, som rullat 12000mil, Business paket med stora motorn.

Den nuvarande ägaren berättar att han får fylla på olja 1 gång mellan varje service, han var själv undrande till detta och hade frågat någon som kunde en del om bilar (iaf. enl. egen utsago), fick då en förklaring att det berodde på att det var helsyntetisk olja och den var väldigt tunn och lättflytande och att detta var anledningen till att bilen släppte igenom lite olja.

Har svårt att ta detta som någon förklaring då väl alla nyare bilar använder hel syntes olja? Min egen kunskap ligger på en låg nivå vad gäller bilar så tänkte vända mig till de riktiga experterna, er!!!

Vad kan det vara för fel, och vad kommer det isof att kosta med en reparation? Är detta ett vanligt problem med V70?

Tacksam för svar.
Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av Funk
Syntetolja har inte mycket med det att göra.. alla bilar drar en aning olja och någon liter på 1000-2000 mil är inte mycket att klaga på. Förbrukningen kan öka om man har täppt vevhusventilation men så länge vi inte pratar om mer än någon halvliter per 1000mil eller så är det knappast speciellt illa.

/Thomas
Användarvisningsbild
av wissel
Hej, jag har aldrig fyllt på olja mellan bytena, jag byter vid 1300-1500 mil ungefär. Då ser oljan fortfarande fräsch ut dvs. inte svart. 1 liter på 1000 mil skulle få mig i spinn faktiskt :-P
av Psyko
Som redan sagts, motorer drar olja. Det betyder inte att det är
något fel på motorn. Vissa drar mer o vissa mindre.
av Lesjö
Eftersom det är en -05:a så är bytesintervallen 3000 mil. Med oljekvalitén ACEA a5 b5 med viscositeten 0W-30 så får man nog godkänna en förbrukning av upp mot en halv liter på 1000 mil.
"Lågfriktionsmotorerna", som idag är vanliga i våra bilar innebär b. l. a. att spänsten i kolvringarna är lägre än förr vilket för med sig att olja smiter förbi kolvringarna. Samtidigt så blir förslitningen i cylinderloppen mindre och bränsleförbrukningen sjunker. Har själv en - 05:a där nivån går ned till strax över undre strecket på 3000 mil. Har alltid gjort det och det skrämmer mig inte alls.
Användarvisningsbild
av jimDK
en annan sak när det gäller oljeförbrukningen:
ofta brännar bilar ingen olja de första 6-8-10.000 km(1000mil),men sedan börjar dom. När olja och filter byttes, kan bilan återigen köra 10000km utan at bränna olja, och så vidare...
I denna situation beror oljeförbrukningen på slitage av oljan, så att säga.Oljan förlorar sina egenskaper, och bör byttes.
Silver: Om du måste fylla i lite olja efter 30000km (3000mil) betyder inte någan ting.Jeg föreslår att inte köra så långt, eftersom olje-forbruket bara visar att oljan är slitna och borde ha byttes tidigare.
Jag kör V70 2004, använder Castrol 0w30, byttar varje 1000mil och har inga problem med forbruk.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]