NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zewe
har presis samma sak med min 04 140 automat tar en liten stund innan den liksom hugger tag och börjar åka iväg och många mordärnare automater verkar ha detta.

och min "amatör mekaniker" gissning är att det måste varva upp lite försiktigt för att få med sig oljan i automatlådan innan den hoppar iväg för det verkar som den axelererar i två steg innom denna korta tid.

enkelt sagt verkar som den måste få hela drivkedjan i spänning innan den börjar axelerera.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
När det gäller automat så finns det oftast en liten fördröjning på de flesta bilmodeller, av dom jag kört iaf. Sen får ni rätta mig om jag har fel.

Nu har ju jag manuell låda.
Så alla ni som har manuell låda och känner för det kan ju själva testa.
Tryck ner kopplingen, stampa till lite på gasen... om ni då hinner gå och köpa korv... eller iaf sätta ner foten på golvet igen innan motorn hunit börja varva upp så vet ni vad jag menar :)

Skulle vara kul att veta om fler än jag har så. I så fall kanske det är en inbyggd företeelse som ska vara där?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag har exakt samma problem på min C30 1.8F.

Iom att gasspjället är elektroniskt styrt så känns det som elektroniken tänker några tiondelar innan motorn på spjället börjar att öppna.

Känns lite som fördröjningen i en automatlåda.

Någon som vet om det finns någon ny programvara till motorspjället?

.
Användarvisningsbild
av DogWalker
Kan instämma i trådstartarens funderingar, jag upplever det också på min D5 -09 automat. Det är inte alltid det inträffar.
Det är ungefär som att det tar en stund för bilen att fatta att jag just har tryckt ner gasen igen.
Min gissning är att det har med datastyrningen att göra, för om jag kör ekonomiskt, eller har en lugnare körattityd så inträffar detta mest hela tiden. Men om jag har gasat på lite extra en stund så reagerar den snabbare.
Jag har haft min bil på 1:a servicen, och fick uppdatering på styrenheter, och då blev det mycket bättre(inte perfekt och klockrent, men betydligt bättre), tidigare var den väldigt seg i starten, eller efter snabb inbromsning. Växlade alltid ner en växel för mycket, vilket resulterade i högre motorvarv(ca2500rpm) som den dessutom låg kvar på alldeles för länge utan att växla upp. Detta är tack o lov borta nu, för det tog bort mycket nybilsglädje.
Kan även tillägga att det en gång har inträffat att den inte alls svarat på gasen, som om den fick en black-out eller nåt, efter 3 sek funkade det "normalt" igen. Detta var före servicen och uppdateringar.

Jag provkörde en V50 D5 -08 under en helg innan jag köpte min -09, och med den upplevde jag aldrig något sådant här. Den var mycket pigg och alert mest hela tiden. Båda bilarna med samma utförande dessutom.

Ja, så är det för mig i allafall.. :???:
Användarvisningsbild
av StringerBell
jhedin skrev:Jag kör en D5 automat och den svarar bra på gasen tycker jag. Hade en T5 automat innan och den var svårare att köra med. Först inget och sedan allt. Diesel passar mig mycket bättre.
Jag har inte lärt mig dosera D5/aut ännu efter tre månader och 600 mil. Tur man har antisladd, annars sitter jag i närmsta snödriva till vintern :???:
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]