NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klumpen
wendtan skrev:
Klumpen skrev:
wendtan skrev:Det är iregel i underedet på stolen som glappet sitter. Jag fick det åtgärdat på min V50 T5 inom nybilsgarantin med nytt stolsunderrede.
Är du säker på det? För det låter mer som det är plast som knarrar.
Jodå, jag är säker. De har ett väldigt dyrt smörjmedel som de provar med först, hjälper inte det så byter de ut underedet på stolen.
Aha, okej. Har du någon koll på vad det kostar att fixa det?
Användarvisningsbild
av wendtan
Nej tyvärr, då det gått på garanti då jag fått det åtgärdat.
Användarvisningsbild
av rasina
eftersom det är så många som har problem med detta måste det finnas
nån som har fixat den på volvo eller nån annanstan.... och veta va det kostar?????????
Användarvisningsbild
av Severin
Det kan inte vara det som jag har på min förarstol, att skinnet gnager mot plasten där stolinställningarna finns?

Så fort jag sätter mig eller kopplar så kommer det ett störande ljud från stolen
av Klumpen
sewe skrev:Det kan inte vara det som jag har på min förarstol, att skinnet gnager mot plasten där stolinställningarna finns?

Så fort jag sätter mig eller kopplar så kommer det ett störande ljud från stolen
Nej, det är det inte. Det låter när man svänger, endast. Knäpper typ, knakar eller kalla det vad man vill. Men rosenlorden sa något om att någon hade lagt upp en ritning eller liknande på hur man åtgärdade det. Någon som har en länk till det? Letat halva dagen:/
Tack
Användarvisningsbild
av modin
Jag var in till upplands motor i akalla ang. detta häromdagen. Jag berättade att jag läst i ett forum att det var ett vanligt problem och att volvo tillkännagivit detta. Då min v50 -06 ej längre omfattas av garantin, frågade jag om det fanns någon förlängd garanti alt. goodwill på detta. De ringde till Volvo och fick ett nej.

De erkände dock att det var ett vanligt problem, och killen jag pratade med berättade att de gjort ändringar i "ryggramen" (eller vad det var det kallades) inte mindre än två ggr sedan -04.

Jag var även till en diagnostekniker för ca två månader sedan m a a detta. Han sa precis som någon redan skrivit att de smörjer med någon svindyr antignisselspray samt byter någon plastbricka i ryggstödet, men att det sällan blev särskilt bra.

Vad jag sett här på forumet så verkar det ha hjälpt de flesta att få "ryggramen" (som sagt, inte alls säker på den korrekta benämningen) utbytt, varför jag frågade om kostnad för detta jobb. Ca 3500kr per stol kostar det.

Om jag var helt säker på att det hjälpte, skulle jag gladeligen punga ut med pengarna. Jag vill därför ha mer respons från de som avhjälpt/inte avhjälpt felet med denna lösning.

Jag håller på att bli galen på detta fel. Helt klart det isärklass största felet med min bil. Kör en T5a med sportchassi som knakar om man tar en sväng i 15km/h. Tragiskt!
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag har fått stolsunderedet utbytt både på min V50 T5 -06 samt min V50 2,0D -08. Det avhjälper missljudet helt. På t5an kom ljudet redan vid 2000 mil, efter stolsbytet så var den bra fram till 8000 mil då bilen såldes. På min nuvarande bil så uppkom felet redan efter 500 mil. Underedet byttes innan semestern och det är helt bra änsålänge.
av Heden
modin skrev:Jag var in till upplands motor i akalla ang. detta häromdagen. Jag berättade att jag läst i ett forum att det var ett vanligt problem och att volvo tillkännagivit detta. Då min v50 -06 ej längre omfattas av garantin, frågade jag om det fanns någon förlängd garanti alt. goodwill på detta. De ringde till Volvo och fick ett nej.

De erkände dock att det var ett vanligt problem, och killen jag pratade med berättade att de gjort ändringar i "ryggramen" (eller vad det var det kallades) inte mindre än två ggr sedan -04.

Jag var även till en diagnostekniker för ca två månader sedan m a a detta. Han sa precis som någon redan skrivit att de smörjer med någon svindyr antignisselspray samt byter någon plastbricka i ryggstödet, men att det sällan blev särskilt bra.

Vad jag sett här på forumet så verkar det ha hjälpt de flesta att få "ryggramen" (som sagt, inte alls säker på den korrekta benämningen) utbytt, varför jag frågade om kostnad för detta jobb. Ca 3500kr per stol kostar det.

Om jag var helt säker på att det hjälpte, skulle jag gladeligen punga ut med pengarna. Jag vill därför ha mer respons från de som avhjälpt/inte avhjälpt felet med denna lösning.

Jag håller på att bli galen på detta fel. Helt klart det isärklass största felet med min bil. Kör en T5a med sportchassi som knakar om man tar en sväng i 15km/h. Tragiskt!

Jag har fått detta åtgärdat av just Upplands Motor i höstas. Det blev ett jättebra resultat, men det krävdes om jag minns rätt 6 försök av mekanikern innan de hitta var felet satt. Normalt enligt Volvos egna servicebulletin så är det ryggramen som är felorsaken, och man testar först med att smörja infästningen av den. Om inte det funkar så byter man ryggramen (som har omdesignats inte mindre än 4 gånger!!!). Detta avhjälpte inte mitt knakande ljud i förarstolen, så mekanikerna rev ner allt igen och hittade någon form av spricka eller liknande i stolsunderredet. När den byttes så avhjälptes felet :)

Tyvärr så vet jag inte vad det kostade, men jag har servicerapporten hemma (är på semester just nu) om någon vill ha artikelnummer osv. från reparationen!?
Användarvisningsbild
av modin
Heden skrev:
Jag har fått detta åtgärdat av just Upplands Motor i höstas. Det blev ett jättebra resultat, men det krävdes om jag minns rätt 6 försök av mekanikern innan de hitta var felet satt. Normalt enligt Volvos egna servicebulletin så är det ryggramen som är felorsaken, och man testar först med att smörja infästningen av den. Om inte det funkar så byter man ryggramen (som har omdesignats inte mindre än 4 gånger!!!). Detta avhjälpte inte mitt knakande ljud i förarstolen, så mekanikerna rev ner allt igen och hittade någon form av spricka eller liknande i stolsunderredet. När den byttes så avhjälptes felet :)

Tyvärr så vet jag inte vad det kostade, men jag har servicerapporten hemma (är på semester just nu) om någon vill ha artikelnummer osv. från reparationen!?

Ja, tack! Det vore väldigt intressant om du kunde komma med mer information om detta!
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]