Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J.F.S
Har efter sänkning av bilen noterat att bilen var sned. Det skiljer 5mm fram mellan höger och vänster sida. Bak skiljer det 17mm...

Nåt fel har jag gjort det förstår jag men inte vad. Jag noterade att jag satt fjädern på höger sida bak fel i fjädersätet så idag har jag justerat den fjädern så den ligger rätt i sätet. Jag har även kontrollerat att fjädern på vänster sida ligger rätt i sätet och det gör den. Bilen är högre på höger sida. Är det infästningen av den under styrarmen (länkarm? är osäker på vilken benämning delen har) som påverkar höjden? Jag använde Volvos dokument och där står att man ska pressa upp hela spindeln så att man får 37,5cm mellan spindelns centrum och skärmen. Jag har dock inte haft bilen helt upphissad utan endast lyft den sida jag jobbat på. Jag har alltså pressat upp spindeln när bilen lutar och gjort lika på båda sidor.

Det är nya dämpare, nya fjädrar, nya stabiliseringsstag och nya lager. Jag har INTE bytt gummidetaljerna som ligger ovanpå fjädrarna.

Någon som har något tips?
av J.F.S
Svarar på mitt eget inlägg. Jag har för det första läst fel, avståndet ska vara 39,7cm och inte 37,5cm som jag har. Om det verkligen påverkar så mycket vet jag inte. Hjulinställningen påverkas säkerligen men jag gissar på att höjden är oförändrad även om jag går efter rätt mått.

Instruktionen jag följt är denna: http://vccs.volvocars.se/accessories/fe ... code=sv-SE
av J.F.S
Nu har jag bytt gummidetaljerna som Volvo benämner fjädersäte. Skiftade även fjädrarna så den som satt på höger sida sitter på vänster och tvärtom. Bilen lutar trots detta :( Höger sida är fortfarande högre än vänster. Skillnaden är dock mindre; 8mm skiljer det.

Hissade upp båda sidor denna gång och lyfte oken på båda sidor samtidigt till måttet angivet i Volvos instruktion.

Ingen som har något tips?
av J.F.S
dahlstro03m skrev:säker på att fjädrarna är lika på båda sidorna? :P
Måttmässigt är de det sen om styvheten i fjädern skiljer sig vet jag inte och dessutom sitter fjädern som från början satt på höger sida på bilens vänstra. Bilen är trots detta högre på höger (passagerar) sida. Visserligen "bara" 0,8mm nu. Det kanske är hjulhusen som inte är lika? Jag mäter från hjulhuskanten till fälgbanan. Nu är det svårt att med blotta ögat se att bilen lutar men det gjorde man tidigare.

Jag får helt enkelt leva med det antar jag :)

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]