Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av noniz
Som rubriken lyder, vad beror detta på :?:
Så här såg skivor och belägg ut fram på min V70 2,5se -98
Innan jag bytte till nya skivor och belägg.

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 noniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
en bättre rubrik shade inte setat fel. ;-//
för slippa rostiga skivor så plockar jag isär klossar och gör rent minst vid varje säsongsbyte på hjulen.
sen så skadar det inte trycka till lite extra på bromsen ibland :-O)
av *pettson*
Ingen match att slippa problemet. Börja använd bromsen. Det är bara 30% MAX av ditt pedaltramp som hamnar bak. MINST en gång per vecka ska bromsen i så hårt att ABS systemet får jobba. Annars motioneras inte systemet. Skivbromsar är kraftiga saker jämfört med sitt ordinarie användningsområde.
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* nu var det ju fram bilderna visade :wink:
men som sagt ta för vana plocka isär vid vinter,vår så kommer de hålla sig frächa länge.Samt våga tryck till minst en gång i veckan kolla bara så det inte ligger någon bakom dig :P
Användarvisningsbild
av noniz
Tja!

Ursäkta som frågar men, plocka isär vår och vinter.
Vad exakt ska jag göra mer än så ?
av *pettson*
Grammse skrev:*pettson* nu var det ju fram bilderna visade :wink:
men som sagt ta för vana plocka isär vid vinter,vår så kommer de hålla sig frächa länge.Samt våga tryck till minst en gång i veckan kolla bara så det inte ligger någon bakom dig :P
Sant.. miss av mej.. Men metoden är exakt densamma. För lite bromsande gör att skivorna blir på det sättet.
Vet inte om folk satt sej in i att bara för att beläggen går emot skivorna så har man inte maximal friktion.
Man måste upp i temperatur på bromsarna för att överföra friktionsmaterial från klossarna till skivornas yta. När sen dom två friktionsmaterialen möts, ja då får vi fin broms och skivorna ser helt annorlunda ut.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Brukar ganska ofta bromsa till ganska hårt. Men inte så ABSn går in. Kanske ska göra detta ibland då också.
Har visserligen aldrig haft nåt problem med kärvande ok men grejerna ska ju användas . :)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]