Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Funderar på att köpa en sån där omformare så att man kan få 230v i bilen.
Finns ju lite olika, från 150w och uppåt.

Det jag funderar på är om en 300w omformare klarar laddaren till min bärbara dator.
På laddaren kan man läsa detta:

Bild

Räknar man då på det: 1,5A x 230 = 345w så ska den ju inte klara detta.
Men jag tycker 345w låter mycket. Tar den verkligen så mycket eller räknar jag fel på nåt vis.
Någon som har en sån här och har egna erfarenheter eller någon med råd över något att tänka på vid köp?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Vid växelspänning är det lite annorlunda, elektronik innehåller spolar och kondensatorer och de skapar fasförskjutning mellan ström och spänning och då får man något som kallas för reaktiv effekt (VAr) och slår man ihop den med den aktiva effekten (W) i en speciell formel får man till slut den skenbara effekten (VA) som ligger till grund för strömförbrukningen, och förhållandet mellan den skenbara & aktiva effekten kallas för effektfaktor, så det är möjligt att den kan dra 1,5A om dess effektfaktor är låg (mycket reaktiv effekt), trots att den totalt sett ger ifrån sig säg max 100W (inkl. förluster). Och en 300W omformare klarar max 300 / 230V = 1,3A, men det kommer kanske att gå om du inte kör datorn för hårt. Men max strömförbrukning kan också vara baserat på lägsta drivspänning som ju är 100V.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tack för svar. Du verkar kunnig på el kebabpizza. Jo det kan ju vara som du säger att det är just max 1,5A vid 100v
Sen brukar det väl finns lite marginaler på såna här apparater också kanske.
Nån som vet vad som händer om man överbelastar? Nån säkring som går i apparaten eller kan den gå sönder? Kanske är olika.

I och för sig så är det nog yterst sällan jag kommer behöva ladda datorn i bilen men jag tänker som så att ska man köpa en sån så kanske det är dumt att snåla.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har en sån "datorladdare", ser ungefär ut som din fast den är 2.0A :wink:

Om du lägger ut 400 kr mer får du en med 600W det kanske är ett alternativ isåfall?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Har själv en Biltema 150W och det står i manualen att den har inbyggt överhettningsskydd och ska klara bl.a. överbelastning. Att ta med datorn till affären och prova den på omformaren borde inte vara omöjligt.
Användarvisningsbild
av Tomas88
~Kalle~ skrev:Har en sån "datorladdare", ser ungefär ut som din fast den är 2.0A :wink:

Om du lägger ut 400 kr mer får du en med 600W det kanske är ett alternativ isåfall?
Ja hade jag hittat en 600w för 400kr hade jag nog köpt den.
Var hittar du en sån?
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
värt att fundera på kan vara det här med fyrkantvåg och sinusvåg också...
billigare växelriktare ger ju bara fyrkantsvåg.
laptop mår nog bäst av sinusvåg.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Så om det står att det är växelström (AC) så kan det vara sinusvåg eller fyrkantsvåg?
Visste inte ens om att det fanns fyrkantsvåg när det gäller ström.
Vet att jag läst att det stått modifierad sinusvåg på någon. Är det okej då?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]