Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andersson
Hej!
Detta är kanske skrivet om tidigare, dock har jag inte hittat någonting angående detta när jag sökt på detta forum.

Det som jag undrar över är glödlampsbyte (H7) i strålkastarna fram (med separata lampor för hel- och halvljus). På den vänstra sidan sitter batteriet och det verkar kunna gå att byta på denna sida med lite smidighet, eller är det så att ni brukar plocka bort batteriet under glödlampsbyte?
På den högra sidan är det ju påfyllnadsröret till spolarvätskan som är i vägen, har ni eminenta volvoförare något smidigt tips till hur jag byter på denna sida?

Det skall dock tilläggas att jag bara ägt min V40 i en och en halv månad, lite novis i motorrummet ännu :) .

Tacksam för svar.

Chris.
Användarvisningsbild
av Esa_finnen
Tar inte bort något när jag byter dessa.
Tar bort gummihöljet, spänner loss lampan och byter.
Inga som helst problem, har i och för sig en 01 så det kanske skiljer sig något.
Användarvisningsbild
av Tomas88
99 då har du ju en fas ett. Visste inte att dessa fanns med H7. Är det eftermonterat?
Har en 01a och har inte heller behövt lossa något för byte. Men som sagt så kanske det ser annorlunda ut på din.
av Andersson
Tomas, jag har tyvärr ingen aning om det är eftermonterat. Jag får väl ta mina små händer och trixa lite så ska det nog gå vägen :)

Det är nog möjligt att det är lite olika mellan -99 och -01, kanske det finns någon annan på forumet som kan svara på det?

Chris.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!