Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av noniz
Halloj!

Som rubriken lyder så vibrerar det vid hårdare inbromsningar.
Vibrationerna känns inte i bromspedalen, men i hela bakvagnen.

Vad beror detta på, vad är fel ?
Dags att byta klossar och skivor.

Kolla om dom är repiga och rostiga.
Användarvisningsbild
av noniz
Okej!
Tack för svaren.
Får väll plocka av däckena och kolla hur skivor och belägg bak ser ut :(
av 244
Det jag märkt nu när jag renoverat bromsarna runt om, var att det var lite si och så med oken i bak på båda sidor, kan vara så att kolvarna kärvar (sitter två kolvar per ok i bak) och jobbar väldigt ojämt. Sen hur det tar sig uttryck när man kör låter jag vara osagt, men det kanske kan påverka?

Om t.ex bara ena kolven jobbar ngt av oken kanske det kan göra sitt till. Bara en som sagt en teori dock.
Kan det vara skivan som är vind?
I låg fart hinner kolvarna röra sig fram och tillbaka med skivan, men i hög fart hinner bromsvätskan inte flyta i kanalen mellan okhalvorna så oket börjar vibrera... ??:-/
av *pettson*
Det vanligaste är att när man kör sakta trampar man inte hårt på bromsen. MAX 30% av bromskraften går bak, 30% av mjuk inbromsning betyder att det möjligen skrapar bort vatten o smuts på bakskivorna, varken ok eller belägg jobbar någonting. När man sen kör fortare och bromsar riktigt hårt så nyper det till, finns det då rost eller om det är som det föreslagits att en kolv kärvar, ja då börjar det vibrera obönhörligen. Det händer faktiskt att folk bytt bromsar runtom, kört in dom som man ska och sen efter upp till ett år.. får plötsliga vibrationer i bakskivorna. Anledning?.. Visst är skivorna inkörda.. FRAM.. bak har man inte fått upp värmen någonsin eftersom man endast bromsat mjukt., plötsligt chockupphettar man bakskivorna och ev spänningar släpper på rekordtid med vinda skivor som följd.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]