Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Hup,

Om du ändå ska köpa ickeoriginal varför då köpa en som är en tusing dyrare än Biltema? Det kan ju vara exakt samma, menar jag. Dock är inte Biltemas svartmålad men det kan ju vara det enda som skiljer.

(Lustigt också att Avantia lägger ut fyra bilder på kondensorn, varav två bara är roterade 180°!! :lol:)

Mvh
/Fred
av hup
Fred skrev:Hup,

Om du ändå ska köpa ickeoriginal varför då köpa en som är en tusing dyrare än Biltema? Det kan ju vara exakt samma, menar jag. Dock är inte Biltemas svartmålad men det kan ju vara det enda som skiljer.

(Lustigt också att Avantia lägger ut fyra bilder på kondensorn, varav två bara är roterade 180°!! :lol:)

Mvh
/Fred
Det som skrämmer mig från att köpa Biltemas är att den enligt forumet ska vara för stor och ev. inte få plats utan modifieringar vilket kan bli dyrt med tabnke på att jag inte gör jobbet själv. Tar det en timma eller två extra så är ju prisskillnaden borta.

Någon som har monterat Biltemas på en V70N 2,4T????
av Fred
Det har jag full förståelse för...men om Avantias är identisk med Biltemas (bortsett från färgen) så kommer du ju få samma problem.

Är det de som ska utföra jobbet som tipsat om Avantia?
av Fred
hup skrev:
Fred skrev:Är det de som ska utföra jobbet som tipsat om Avantia?
Ja
Jadåså, då är det bara att köra på den. Om något strular med passformen kan de ju inte börja gnälla! :D Totalpriset är ju ganska överkomligt trots allt!

Mvh
/Fred
av Wych
Kan tillägga att de inte var något problem med montering av biltemas kondensor på en s60 (ej turbo), enligt firman som gjorde jobbet åt mig idag. Men röret som skulle till torkfiltret var knasigt så han fick använda röret från gamla kondensorn... :wink:
av Fred
Jag upplevde exakt samma sak med mitt rör till torkfiltret. Det har fel dimension på en av ändarna så den går inte in som den ska. Dock går det utmärkt att använda det gamla röret! :D Det är ju inte direkt någon vital del som slits...
Användarvisningsbild
av Funk
Dags att bumpa tråden med en liten varning !

Efter knappt två år så har nu kondensorn från Biltema ärgat sönder ! Materialet i flänsarna går i bitar vid beröring och givetvis är systemet tomt... och till råga på allt så har Volvo höjt priset på kondensorn rejält, nära 4000:- utan rabatt :shock: .
Den stora skillnaden från förra gången det hände är väl att dom nu faktiskt går att köpa, sist var dom ju restnoterade i hundratal.
Så nu har jag beställt ytterligare en kondensor, denna gång från skruvat.se (nykund och jagrullar-rabatt -306:- ) så det slutar med 1800:- . Sura stålar, men någon ny från Biltema kommer inte på min bil igen ! Jag har skrivit till deras kundtjänst, skall bli kul att kolla vad dom har att säga/erbjuda. Skall man följa konsumentköplagen så skall dom stå för allt, men det vill jag se innan jag tror det...

/Thomas
Schysst att du berättade hur kondensorn mådde efter två års långtest! :) Hade tänkt köpa en kondensor från biltema till min V70 -99 men då kanske man ska kolla på skruvat istället då. Var biltemakondensorn lackad eller var det bara ren aluminium?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]