Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
isak skrev:hej
schyst av dem, bra att veta eftersom min säkert suttit sen den var ny?(D5A)vet du om du fick koppar?
isak
Jag har inte sett en ny kopparkylare på mååånga år. Så nej det fick jag inte, finns det öht fortfarande ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Här är några bilder av mitt elände:
Första bilden visar det obefintliga utrymmet när sidolisten är omonterad.Bilden är tagen underifrån och visar att lyftstyrningen ligger emot kondensorn, som synes ingen plats för ca. 10 mm tjock list..
Enligt kylkillen så är det en aning mindre plats på S60 än S80/V70 i fronten generellt så det skall finnas mer utrymme framför kondensorn på dessa bilar, men kondensorn bygger fortfarande åt båda hållen så utrymmet mot kylare och intercooler är en aning tightare än med originalkondensorn. För övrigt är kondensorn enligt samma kille välbyggd och verkar i alla fall till det yttre vara av minst samma kvalitet som original.

Bild

Efter att ha format om luftstyrningen med varmlutfpistol får listen precis plats, observera dock att den är rätt kraftigt ihoptryckt. Jag kör på detta sättet trots att det hade gått att köra utan. Men jag vill inte ha mer damm/smutsspridning i motorrummet än nödvändigt.

Bild

De följande bilderna visar hur fästöronen ligger i kläm mot intercoolern, detta hade jag minskat med brickor, men efter rekommendation togs dessa bort då det är bättre att det hela sitter ihop så det inte kan skava vid vibrationer.

Bild

Bild

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
gomorron.
tack thomas bra vägledning.den där modifieringen går ju att leva med.
fick koppar till en 9000 men det är några år sen.är nog som du säger, är väl lägre tillv-kostnad med alu.
isak
Användarvisningsbild
av Funk
isak skrev:gomorron.
tack thomas bra vägledning.den där modifieringen går ju att leva med.
fick koppar till en 9000 men det är några år sen.är nog som du säger, är väl lägre tillv-kostnad med alu.
isak
Visst går det att leva med...Men om man har lämnat bilen till någon annan som skall ha betalt för att riva halva fronten istället för den normala monteringsproceduren så är det värre.

/Thomas
av cfn
Det är ju för roligt med nyare bilar, var in på min lokala volvo-verkstad idag och fick domen jag oxå, kondensorn kass och 7500 slantar vill dom ha för att byta den. Det som retar mig mest är att jag förmodligen kört ett par månader med för lite gas vilket lär ha slitit rätt hårt på kompressorn :cry: , bilen hugger rätt hårt när den slår av och på, vilket ju har hänt ganska ofta den senaste tiden.

Vad jag förstår av denna tråden ska det väl inte vara så svårt att byta kondensor och torkfilter själv, om vi bortser från det här med den lilla miljöfarliga gas som är kvar i systemet.

Två följdfrågor, läst lite i min rep-handbok att man ska byta alla o-ringar när man sätter ihop grejerna, är det helt vanliga o-ringar eller några speciella för gasfyllda system?
Fråga två, när jag ändå är i farten och systemet är tomt, bör jag byta kompressor också, har fått ett pris på 2500:- för en begagnad?

mvh
Christian
av Fred
Tjena Christian och välkommen till forumet!

Jag har precis monterat en biltemakondensor och ett torkfilter från AD-center. Det gick jättebra och jag sparade nog 4-5000 spänn!! :lol:

När det gäller O-ringarna så ska det gå med vanliga så länge det är nitrit(?)gummi. Dock kan man köpa O-ringarna på Bilia för 164,55 kr och då vet man att det är precis rätt dimensioner.

Jag hade kameran med mig när jag gjorde mitt byte så det kommer ett utförligt mektips så fort jag får tid! :D

Det där med kompressorn har jag också tänkt på, men huruvida den tagit skada eller ej vet jag inte. Jag chansade på att den är ok, jag har inte kört AC:n så hårt efter det att jag upptäckte att den inte var helt frisk, och får ta smällen när/om den kommer senare.

Mvh
/Fred
av hup
Har en V70N 2,4T -02. Är det trångt om plats även på den modellen med Biltemas kondensor elöler gäller dert endast S60?

Jag har fått ett pris på repeartion inkl. kondensor, torkfilter (2500 kr) samt fyllning och arbete. Totalt ska det gå på ca: 4500 kr. Vettigt pris?
av janne44
Hej! Har precis bytt kondensor/torkfilter på min S60 här i Göteborg. Arbete+fyllning 2100kr. Nice price tycker jag. Kondensorn med torkfilter köpte jag på blocket(Volvo original)+ att jag fick ett kupefilter med på köpet,pris 1800kr(ändå mer nice price :D )
Användarvisningsbild
av Funk
hup skrev:Har en V70N 2,4T -02. Är det trångt om plats även på den modellen med Biltemas kondensor elöler gäller dert endast S60?

Jag har fått ett pris på repeartion inkl. kondensor, torkfilter (2500 kr) samt fyllning och arbete. Totalt ska det gå på ca: 4500 kr. Vettigt pris?
Det skall finnas några millimeter extra utrymme i fronten på V70 efter vad kylkillen så till mig..
Jag skulle få betala 5000:- för fyllning och byte av kondensor, flaskan behövde ej bytas eftersom jag fortfarande hade tryck i systemet. Då ingick en original kondensor, så ditt pris verkar mycket bra om det är original grejor.

/Thomas
av hup
Funk skrev:
hup skrev:Har en V70N 2,4T -02. Är det trångt om plats även på den modellen med Biltemas kondensor elöler gäller dert endast S60?

Det skall finnas några millimeter extra utrymme i fronten på V70 efter vad kylkillen så till mig..
Jag skulle få betala 5000:- för fyllning och byte av kondensor, flaskan behövde ej bytas eftersom jag fortfarande hade tryck i systemet. Då ingick en original kondensor, så ditt pris verkar mycket bra om det är original grejor.

/Thomas
Kondesorn är inte original. http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... kt_id=1172
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]